På tisdagen aktiverades regionens alla tillgängliga betongbilar för att klä den nya framväxande broöverfarten i betong.
Från klockan fyra på morgonen till sen kväll kördes ett drygt hundratal betongtransporter i skytteltrafik, med cement från Skanskas betongfabriker i Piteå och Luleå.
På plats portionerades lasterna ut över vägbanan via speciella tentakler till betongrör (se bilden här på webben).
– Totalt handlar det om 577 kubikmeter utkörd betong, förklarade Lennart Nilsson, platschef från NCC.
Efter skytteltrafiken, gjutning med tillhörande vibrering återstår nu övervakning av stelningsprocessen.
Först någon gång i slutet av september beräknas Fåröbron kunna öppnas för Saabar, Simcor, cyklister och joggare.
– Totalt blir bron 80 meter mellan brofästena, eller med 65 meter långt brofundament om man så vill, säger Lennart Nilsson.
Bygget omfattar två filer för bilburna och en separerad GC-väg på ena sidan – allt samsat på drygt nio meters bredd.
Vägytorna på ömse sidor kommer inte att beläggas förrän sommaren 2019, då den officiella invigningen också blir av.
Orsakerna är att alla fyllnadsmassor först måste ”sätta sig” och bli tillräckligt hållfasta för asfaltering.
Fram till invigningen kommer den tillfälliga omfartsslingan i vattnet parallellt med bron att fortsätta nyttjas för genomfartstrafik.
Men till hösten skottas omfartsslingan bort i en redan miljöreglerad muddringsprocess.
Tidsplanen innebär också att all båttrafik är förhindrad att passera vattenvägen under bron innevarande sommar.
Båtgenomfarten öppnas först till sommaren 2019, men då går det att ratta 4,5 meter höga farkoster under bron vid normalt vattenstånd, mot två meter som gällt hittills. Och båtfararna får i framtiden tre öppningar att sikta in sig på.
– Den nya bron kommer framgent att bättra på vattenflödet i området där igenslamning varit ett problem delvis på grund av att den gamla nu bortgrävda vägbanken förhindrat genomsläpp av vatten, konstaterade Brith Fäldt, samhällsbyggnadsnämndens ordförande, på plats under tisdagen.
Broprojektet mellan fastlandet och Fårön är kostnadsberäknat till 24 miljoner kronor.
– Vi håller budgeten och upphandlingen är formad så att vi minimerar risken för ekonomiska överraskningar, säger Martin Lindberg, kommunal enhetschef vid Trafik och projekt.
Av totalsumman kommer sex miljoner från Trafikverket, resten från Piteå kommun. Initialt diskuterades ekonomiska krav på Fåröns samfällighetsförening, men den biten är struken och utagerad sedan länge.
Den nya överfarten är placerad på samma plats där den gamla bron funnits i över 50 år.
PT-PLAY
Se mer på pt.se