Viola Ahlkvist befann sig vid tiovliområdet på PDOL tillsammans med sin son Mikael Holmgren och hans barn. Klockan var runt halv fem och det var väldigt lugnt på området, så de beslutade sig för att gå runt på tivolit innan de skulle röra sig hemåt.
De hade ett åkkort laddat med 260 kronor, men Viola ville ladda på det lite mer så att barnbarnen kunde åka så mycket som de ville. Hon gick till ett stånd för att ladda kortet med 500 kronor. Hon ville betala med kort men mannen i kassan sa att de bara tar kontanter så hon gick och tog ut pengarna, och kom tillbaka. Hon betalade men fick inget kvitto även fast hon frågade om det.
– Jag hade en känsla av att de kunde ha tagit pengarna, så vi gick till ett annat stånd för att kolla saldot, säger Viola.
Där fick de reda på att det var 560 kronor på kortet, det fattades alltså 200 kronor. Mikael sa till mannen i kassan att beloppet inte stämde, och chefen tillkallades. Efter en obekväm diskussion fick de till slut pengarna tillbaka.
– Det var en väldigt otrevlig chef, det var en snäsig ton. Man kände att han ville försvara personen i ståndet, och inte riktigt ville lyssna på oss. Men till slut fick vi våra pengar tillbaka, berättar Mikael Holmgren.
Trots den negativa upplevelsen tänker de besöka tivolit igen.
– Vi har ju pengar på åkkortet, så vi kommer använda dem. Men vi kommer vara väldigt noggranna med alla betalningar där, och vi uppmanar andra att också vara det, säger Mikael.
PT har under upprepade tillfällen försökt att kontakta ansvariga för tivolit, men inte fått något svar.