Videon är inte längre tillgänglig
Tidigare år har Teknik och gatukontoret sopat alla lokalgator och gång- och cykelvägar i Piteå kommun. När vårens sandupptagning summeras står det klart att flera gator lämnats utan åtgärd.
– Det har varit en ansträngd vinter med mycket snöröjning. Vi har en budget att förhålla oss till och det här är ett sätt för oss att hushålla med resurserna. Vi räknar med att det här ska ge en besparing på mellan 200 000 och 250 000 kronor, säger Ulf Nordin enhetschef för VA och gator.
Själv tror han inte att medborgarna kommer att märka av besparingen i någon nämnvärd utsträckning.
– Vi har lyckligtvis inte behövt sanda och grusa lika mycket i år som tidigare. Därför behöver vi inte åka över alla gator heller. Det kan vara en liten olägenhet för medborgarna att det ligger några gruskorn extra, men vi har gjort den bedömningen att det inte behövs ta upp i den utsträckning som vi har gjort tidigare år.
Ulf Nordin poängterar att samtliga gång- och cykelvägar har sopats rena.
– Vi har prioriterat dem för att minimera olycksrisken för cyklister och mopedister. Det är vissa lokalgator som vi inte kommer att ta upp sand och grus på. Vi prioriterar branta backar och gator där vi har behövt sanda mer, säger Ulf Nordin.
Sandupptagningen avslutades på Svartudden i onsdags. Enligt Ulf Nordin är det ett typexempel på ett prioriterat område.
– Det finns en backe och därmed stor olycksrisk för cyklister och mopedister att rulla på gruset, säger han.
Kan den minskade sandupptagningen innebära någon säkerhetsrisk för motorcyklister?
– Det får det inte göra. Vi uppmanar medborgare att göra en felanmälan om man upplever att det är en fara på grund av att vi har missat någonstans. Då kommer vi åtgärda det.
SMC Norrbotten menar att det här innebär en stor olycksrisk och att kommunen måste informera om vilka gator som inte sopats?
– De lokalgator som vi inte sopar är sådana gator som man håller sådan otroligt låg hastighet i. Det ska inte finnas någon olycksrisk överhuvudtaget för mopedister eller motorcyklister. Pratar vi 70-sträckor är de sandupptagna, även i korsningar och nedbromsningssträckor. Vi har inte en uppföljning på exakt vilka gator som inte är sopade. Ligger det grus på vägen får man som motorcyklist anpassa hastigheten.
Kostnaden för årets gatusopning beräknas till cirka 1,2 miljoner kronor.