– Det känns jätteroligt att få ett kvitto på att vi tillsammans med Destination Piteå och Swedish Lapland gjort ett bra jobb med att paketera vad destinationen har att erbjuda, säger Therese Sidevärn, AD/Strateg på Helikopter Brand Design.
Arbetet med besöksguiden har redan från planeringsstadiet varit ett nära samarbetet med uppdragsgivaren Destination Piteå.
– Hela vårt uppdrag går ut på att skapa förutsättningar för Piteås turismföretag att göra bättre affärer och skapa synlighet för destinationen. Vi har lagt ner mycket arbete på att utifrån våra målgruppers drivkrafter lyfta fram destinationen på bästa sätt i vår besöksguide, och då är det självklart extra roligt att någon uppmärksammar arbetet, säger Katarina Johansson, Turistbyråansvarig på Piteå Kommun.
Svenska Publishingpriset är en fristående jurybedömd tävling för kommunikation där helheten bedöms. Bedömningskriterierna utgår från att det krävs mer än god design för att ett budskap ska gå fram. De fem nominerade bidragen i kategorin ”Besöksguider” bedöms utifrån en rad kriterier inom design, text, tryck och papper samt foton och övrig grafik till ett helhetsintryck.
Årets vinnare tillkännages på prisutdelningen i Stockholm den 14:e oktober på Svenska Publishingprisets gala som leds av Alexandra Pascalidou.