Under e-medborgarveckan visade Norrbottens läns landstings utvecklingsledare Susanne Andersson hur man använder e-tjänsten 1177 vårdguiden.
De flesta har hört talas om 1177, men då har de oftast ringt för att få information eller rådgivning. I dagsläget är det 23 procent av norrbottningarna som någon gång loggat in på e-tjänsten. Långt mycket färre än i övriga landet.
Det enda som behövs för att kunna ta del av tjänsten fullt ut är e-legitimation eller mobilt bank-id.
– Hälften av våra besökare använder mobiltelefoner eller surfplattor, och det som är så bra är att man inte behöver en app, utan man loggar in direkt via webbsidan 1177.se, säger Andersson.
– Man får inte se på tjänsten som att information sparas på internet, utan tjänsten är helt säker och bara du har tillgång till informationen.
E-tjänstens syfte är att öka tillgängligheten till vården. Att man ska kunna hitta ytterligare en väg till vården, förutom besök eller telefonkontakt. Att till exempel förnya sina recept utan att behöva sitta i telefonkö. 135 mottagningar i Norrbotten erbjuder i dag kontakt den här vägen.
1177 vårdguiden är under ständig utveckling och senaste tillskottet för Norrbotten är tjänsten Journalen där man har möjlighet att läsa anteckningar i sin journal. Till exempel om du besöker en hälsocentral blir din journalanteckning, så fort den är godkänd eller senast efter två veckor, tillgänglig i e-tjänsten. Från och med november kommer man även att kunna se sin aktuella läkemedelslista.
– Ibland är det kanske svårt att komma ihåg vad man kom överens om, vilka övningar man skulle göra eller vilka rekommendationer man fick. Då kan man gå in och läsa och bli påmind, det är ett sätt man kan använda tjänsten på.
Som ett första steg är journalanteckningar från 1 september 2015 tillgängliga. Vaccinationer går att se från 2007, men målet är att man år 2020 ska kunna hitta hela sin journalhistorik i e-tjänsten.
Initiativet till e-medborgarveckan kommer från digidelnätverket, men det är första gången Piteå är med.
– I dag sker mycket av samhällsutvecklingen och debatten på nätet. Behärskar man inte den här tekniken riskerar man att hamna utanför, berättar Christina Engberg från Piteå Stadsbibliotek, som är ansvarig för e-medborgarveckan i Piteå.
På biblioteket kan man få hjälp med internet och sociala medier, de erbjuder gratis handledning i frågor som att skaffa en e-postadress, starta ett konto på twitter eller lära sig att böcker och tidningar elektroniskt.