De boende i närheten av järnvägssträckan mellan Umeå och Dåva, som är en del av Norrbotniabanan, som överklagat bygget på grund av buller och vibrationer har nu fått sin överklagan avslagen av regeringen.
– Jag har fått beskedet för tio minuter sedan, och det är så klart positivt. Även om vi inte har sett det där som något som skulle ha stört tidsplanen så väldigt mycket, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, till PT på fredagseftermiddagen.
– Det är ju den första bedömningen man gör av det slaget nu, så det känns bra, säger han.
Beslutet ger även Trafikverket möjlighet att bygga om de vägar som kommer att påverkas av Norrbotniabanan, väg E12, 364, 645 och Gamla Ersbodavägen i Umeå kommun.
– För Trafikverket är det mycket glädjande att vi har fått det här beskedet. Vi kan nu fortsätta med förberedelserna inför våra kommande större entreprenader, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket i ett pressmeddelande.
I beslutet ingår att Trafikverket ska se över hur mycket mark som behöver tas i anspråk för att bygga vallar som inte utgör bullerskydd.
– När Trafikverket tar fram en järnvägsplan är utgångspunkten att vi ska göra så lite intrång på andras mark som möjligt. Vi ska göra det som behövs för att minska skador, så länge kostnaderna för det är rimliga, säger Helena Eriksson.
Gusten Granström vill inte sia om beslutet påverkar framtida eventuella tvister med sakägare.
– Varje överklagande är unikt, så man får inte dra för stora växlar av det här tycker jag. Men det känns skönt att konstatera att allt man gjort för att försöka, så långt som det är rimligt och möjligt, minska på påfrestningarna har varit framgångsrika i det här fallet, säger han.
I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslog regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, sträckan Umeå–Dåva.
– Arbetet med att ta fram järnvägsplaner för den fortsatta sträckan till Skellefteå pågår för fullt och vi räknar med att de fastställs under 2020/2021, säger Helena Eriksson.
Tidigast år 2028 kommer Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå vara startklar för trafik.
Hela projektet beräknas kosta omkring 29 miljarder kronor.