- Det pekas på många fördelar, främst i form av bättre öppettider, för kunden och kanske blir det fler jobb också. Men med öppettider på kvällar och helger följer troligen prishöjningar, säger Per Rahbek, informationschef på Swedac.
Det är Swedac som godkänner de företag som vill etablera sig i bilprovningsbranschen. I nuläget finns tre ansökningar från stora internationella aktörer. En av dessa är Carspect, ett dotterbolag till finska A-katsatuskoncernen.
Söker lokaler
Det troliga är att det i första hand är storstäderna som kommer att konkurrensutsättas, men enligt vad PT erfar har i vart fall Carspect letat lämpliga lokaler i Boden, men troligen också i Luleå och Piteå.
- Men den som vill bedriva bilprovning måste ha utbildade och certifierade tekniker. Dessutom ska företagen uppfylla andra formella krav. Swedac kommer att kontrollera att kraven uppfylls, säger Per Rahbek.
Dyrare priser
För Svensk Bilprovning innebär konkurrensen förmodligen sämre kostnadstäckning. I dag har de 100 procent av fordonsägarna, men om kundunderlaget minskar kan det bli svårare att hålla låga priser.
- Vi har kvar samma pris året ut, men hur det ser ut längre fram är svårt att veta, säger Anders Henriksson, chef för Svensk bilprovning i Fyrkanten.
När talet om bättre service och öppettider för kunden kommer på tal skrattar Henriksson lätt.
- I Piteå har vi kvällsöppet tre kvällar i veckan och varannan lördag. Vi har inte sett något behov för mer. I Luleå har vi öppet varje kväll och alla lördagar. Vi håller den service som efterfrågas.
Sannolikt dyrare för bilägarna, alltså, men å andra sidan får vi möjlighet att välja.
- Så kan man se det, men från Svensk Bilprovnings sida kommer vi även fortsättningsvis att skicka ut tidsförslag till alla fordonsägare, säger Anders Henriksson.