Bergsviksbron i fruktat mörker

Mörkret lägrar sig på nytt över Bergsviksbron när lågenergilamporna i broräcket slutat fungera. ”Belysningen har inte alls uppfyllt våra kvalitétskrav”, säger Stefan Ericsson från Trafikverket.

BROBELYSNING. Släckt varé här! All belysning har gett upp längs Bergsviksbron – som på nytt utvecklats till en fruktad överfart efter mörkrets inbrott.

BROBELYSNING. Släckt varé här! All belysning har gett upp längs Bergsviksbron – som på nytt utvecklats till en fruktad överfart efter mörkrets inbrott.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2017-01-12 16:55

Trafiken är tät, sikten begränsad och otryggheten har varit vitt omtalad.

Det var därför Trafikverket tog beslut 2013 om att rusta Bergsviksbron över Piteälven med så kallad optisk vägledning; lågenergilampor integrerade i broräcket på ömse sidor av vägbanan.

Belysningspunkterna har utgjort uppskattade ljuspunkter längs den bitvis trånga mörka passagen – tills nu då lamporna slocknat.

Mörkret har på nytt kapslat in bron i otrygghet, olust och obehag, enligt många trafikanter.

– Vi känner till problemet och vi har uppmärksammats om bristerna från flera håll, säger Stefan Ericsson från Trafikverket.

Lågenergilamporna har helt enkelt gått sönder. Och det gäller all armatur.

– Det har inte hållit måttet kan man säga. Av någon anledning har vibrationer i bron gjort att lamporna skakat sönder, säger Stefan Ericsson.

Trafikverket har fört förhandlingar med leverantören om ansvarsbiten utan att nå framgång.

– Som det ser ut kommer vi att få byta ut belysningen till något som förhoppningsvis ska fungera bättre.

– Men det kan ske tidigast senare i vår, vilket innebär att lamporna kommer att fylla sin funktion igen först efter sommaren när höstmörkret infaller.

Proceduren att byta lamporna utgör ett invecklat arbetsmoment eftersom mitträcket längs sträckan till vissa delar måste plockas ned för att omdirigera trafiken och göra jobbet görligt.

En gång i tiden fanns det väl fungerade belysningsstolpar monterade efter E4 över Bergsviksbron.

Men 2007 valde Trafikverket att plocka ner all belysning i samband med en insatser för att, som det hette, förbättra trafiksäkerheten längs vägavsnittet.

Bron skulle få mitträcke, bärigheten skulle säkras och enligt Trafikverket fanns det inte plats för några belysningsstolpar.

Det pratades om ”tekniska hinder”.

Några år senare kröp det fram att det inte alls var den sanna orsaken. Belysningen hade istället plockats bort enbart av ekonomiska skäl. Besparingsåtgärder, alltså.

Men högljudda påtryckning från otrygga trafikanter accelererade under flera års mörker vilket resulterade i den optiska vägledningen – som nu alltså gett upp.

Varje lågenergilampa drar när de väl fungerar endast fyra watt jämfört med 150 watt per lampa som gällde för de gamla ljuspunkterna över bron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!