Tackade
Han avslöjar med ett gott skratt att han en gång råkade tacka nej till självaste Lars Winnerbäck. Å andra sidan var det Berg som 1999 skapade A-Teens som sedan blev en stor internationell framgång.
Just nu jobbar han med lanseringen av låten "Kokobom", skriven av en tolvårig tjej i Varberg, som han ser stor potential i. En möjlig framtida landsplåga.
Alla i samma båt
Han pekar på en bransch i förändring, ställer dåtid mot nutid i några tydliga exempel på karriärvägar och berättar att han i dag träffar fans som har alla prylar som kan relateras till en artist utom själva skivan, men trots att det säljs färre skivor än tidigare ger skivolagen ut avsevärt fler titlar.- Visst, det går dåligt för musikbranschen, men det går inte dåligt för musiken. Intresset för musik minskar inte. Samtidigt har det blivit enklare och billigare att ge ut skivor.
- Det är extremt många där ute som vill slå igenom och det finns en mängd nya forum för att göra det. Alla sitter i samma båt. Det är ungefär lika svårt för alla.
Det är här Niklas Berg menar att marknadsföringen kommer in.
Måste sticka ut
Han menar att ett kommersiellt gångbart band inte nödvändigtvis behöver vara av typen Backstreet boys. Lika gärna kan det handla om någon som har en attityd och som gör grejen "hela vägen". Metallica och Iron Maiden är ett par av de framgångssagor han pekar på.- Det är viktigt att ha en egen ide om vad man vill göra och vilka man vill jobba med, i stället för att säga "hej, jag sjunger. Vad kan ni göra av mig".
Han rekommenderar att nyttja ny teknik som myspace och youtube och understryker vikten av att kartlägga var den tilltänkta målgruppen rör sig.
Flera gånger återkommer han till frågor ett band eller en artist själv måste ställa sig.
- Man måste fråga sig vad det är som gör mitt band unikt, vad som skiljer oss från andra. Har man inget svar på det finns det kanske någonting att lägga till.
- Ni måste sticka ut, synas och märkas. Annars är det ingen som bryr sig.
Han tar grabbarna i Randy som ett positivt exempel på ett band som varit artister "sedan de föddes".
- Se er själva som någonting större än bara ett gäng som spelar musik och vill släppa skivor.
- Är man artist måste man vara det hela vägen. Det gäller att synas och att tänka på vad man gör. De som fick kontrakt under min tid på skivbolag var färdiga artister redan när de kom.
Någonting Niklas Berg verkligen rekommenderar är att göra en tidsplan för satsningen på en artistkarriär.
- Sätt upp mål och ett datum när de ska vara uppfyllda. "I november 2007 ska vi stå på Wembley". Det sporrar er att jobba bättre för er sak. Planen kan ändras, men den är bra att ha. Tro inte att saker bara händer.