Bemötandet av patienter ett problem inom sjukvården
Många patienter är missnöjda med hur de blir bemötta inom sjukvården. Under 2009 ökade antalet klagomål till Patientnämnden markant. Efter vårdvalssystemets införande har dock bemötandet förbättrats visar Programberedningens rapport.
Enkätundersökning
- Vi har bland annat haft jättespännande resonemang med patientorganisationerna och fått en bra bild av hur de upplever sjukvården. En enkät till 500 personer, merparten patienter, har också gått ut, berättar Anders Öberg (S), Programberedningens ordförande.
Svaren på enkäten visar att bland de viktigaste för patienterna är att få tid till att ställa frågor och förstå vilka vårdalternativ och behandlingar som finns tillgängliga.
Bemötandet inom sjukvården är också en viktig del.
- Anmälningarna till Patientnämnden visar att under 2009 ökade antalet bemötandefrågor. Det finns brister både inom primärvård och specialistvård, menar Öberg.
Bättre efter vårdvalet
Enligt ordföranden så har anmälningarna om dåligt bemötande minskat inom primärvården efter vårdvalets införande 1 januari.
- Uppenbarligen innebär konkurrens ökad medvetenhet. Det är beklagligt att man inte känt ansvar tidigare. Folktandvården som varit konkurrensutsatt under många års tid har väldigt få anmälningar inom bemötandebiten, säger Anders Öberg.
Åtgärder
I går lämnade Programberedningen sin rapport till landstingsfullmäktige. Nu ska landstingsstyrelsen bereda ärendet innan det fattas beslut om åtgärder.
- Det råder en gemensam syn inom Programberedningen, där alla partier utom KD finns representerade. När ärendet kommer tillbaka till fullmäktige under våren så får vi chans att diskutera saken en gång till. Det kan finnas andra ledamöter som vill göra tillägg eller ställa frågor då, säger Anders Öberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!