Begränsad betydelse i nuläget

Begränsad betydelse i nuläget, men på sikt när större delar av vägnätet klassas om ger det goda förutsättningar för fler tyngre timmerbilar.

Åkeriägaren Anders Eklund har tidigare uttryckt sig positivt till att vägnätet klassas om för tyngre transporter. (Arkivbild)

Åkeriägaren Anders Eklund har tidigare uttryckt sig positivt till att vägnätet klassas om för tyngre transporter. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2018-09-24 18:10

Det tror Henrik Engman, kundansvarig och logistikinköpare på Sveaskog Nord.

– Jag ser bara fördelar med det här och i Norrbotten och Västerbotten är det trots allt 27 procent av det statliga vägnätet som anses hålla för 74 ton.

Men enligt Trafikverket är det betydligt större delar av vägnätet som skulle kunna klassas om redan idag?

– Ja, men direktiven är nog att den här omställningen ska ske ansvarsfullt. I många fall är det broar som begränsar, men när de byggs om och godkänns så öppnas många fler vägavsnitt, säger Henrik Engman.

Eklunds åkeri har sedan tidigare dispens för två 74-tons timmerbilar. PT sökte under måndagen ägaren Anders Eklund, men utan att lyckas. I våras välkomnade han planerna på att klassa om vägar till BK4 (74 ton).

"Det är ett bra förslag. När jag byter in bilar siktar jag på att köpa fordon som klarar 74 ton", sa han till PT då.

Även Burlink har haft dispens för två tyngre lastbilar som kör från Kappa till Piteå hamn.

– Det är den sträcka vi kör, men vi har dispens för att köra på Bergsviksbron också. Fast det gör vi sällan, säger Burlinks ägare, Kjell Lindqvist.

Förutom effektivare transporter ser Lindqvist också miljömässiga fördelar. På ett år sparar Burlink in en körsträcka som motsvarar ett varv runt jorden per år och antalet transporter minskar med 1 200 resor.

– Vi jobbar nu för att få lasta 80 ton på våra bilar och kommer att ansöka om dispens för det. Det dröjer nog ett tag eftersom det kräver en del åtgärder för att klara lossning och lastning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om