Bedragarna måste ha kommit över koder

Bedragarna är ofta steget före och pengarna som försvinner är ofta borta för gott. "Det går väldigt snabbt när sånt här sker", säger Thomas Nordberg.

Thomas Nordberg, kontorschefen på Sparbanken Nord i Piteå.

Thomas Nordberg, kontorschefen på Sparbanken Nord i Piteå.

Foto: Christoffer Markström

Piteå2018-04-06 20:40

Kontorschefen på Sparbanken Nord i Piteå vill inte diskutera specifika kundärenden. Han hävdar dock att bedragarna måste komma över personliga koder för att kunna tömma ett konto – något Edor Nilsson hävdar att han inte har gjort.

– Har jag inte uppgett de koderna kommer du aldrig in. Man måste ha gett ut en kod, så är det, säger Thomas Nordberg.

I Edor Nilssons fall har det gått att spåra pengarna till en bankomat i Malmö. Det är dock sällan bedragaren själv som tar ut pengarna.

– Ofta använder de målvakter, och då är det inte så lätt. Pengarna är borta och de har inga tillgångar fast man gör utmätningar och försöker få fast dem. De är kriminella och jobbar på ett strukturerat sätt, säger Thomas Nordberg.

Edor Nilssons pengar har överförts via swish – vilket betyder att det finns ett telefonnummer kopplat till bedrägeriet. Trots det är det svårt.

Anledningen är kontantkortstelefoner.

– De är ibland svåra att spåra. När man är färdig med ett kontantkort gör man sig av med det och köper ett nytt. Just i såna här fall, när det gäller bedrägerier och kriminella personer, är de här kontantkorten inte bra, säger Thomas Nordberg.

Han konstaterar att det generellt är svårt att få tillbaka pengarna såna här fall.

– Ja, ofta har det gått så fort. De har tagit reda på namn och personnummer och väntar bara på att man ska logga in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!