Bedragare tömde Karinas lönekonto

Karina Viktorssons lönekonto länsades av bedragare som kommit över hennes kortnummer. De bevakade kontot och slog till först när en stor summa pengar sattes in. 32 000 kronor försvann på mindre än en timme.

Karina Viktorsson, som tillsammans med sin syster äger Röda lyktan, fick sitt lönekonto länsat av kortbedragare.

Karina Viktorsson, som tillsammans med sin syster äger Röda lyktan, fick sitt lönekonto länsat av kortbedragare.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2008-11-04 06:00
Karina Viktorsson äger Café Röda lyktan i Småstaden tillsammans med sin syster. När hon skulle ta ut pengar från sitt lönekonto för ett tag sedan fick hon en chock - 32 000 kronor saknades.
- Det stod "ditt kort är under utredning, kontakta banken" i bankomatens display, berättar Karina.
Dyra varor
Handelsbankens säkerhetssystem hade upptäckt att flera stora inköp gjorts över internet med Karina Viktorssons kontokort och därför spärrat det. Bedragarna hade bland annat beställt dyra varor via det amerikanska varuhuset Bloomingdales näthandel.
- Alla pengar försvann inom en timme samma dag. Bankpersonalen undersökte mitt konto och undrade om jag varit utomlands och använt kortet där, säger Karina Viktorsson.
Det hade hon - i Brasilien. Men det var för ett helt år sedan.
- Jag blev jättechockad. Någon kan ha kopierat mitt kort för länge sedan och bara väntat på att det skulle komma in pengar. Banken försökte spåra vem som gjort inköpen, men det är tydligen inte så lätt, säger Karina.
Handelsbanken rådde henne att polisanmäla bedrägeriet, vilket hon också gjorde.
- Jag var inte den första. Enligt polisen är det många som drabbas. De skulle kontakta mig om de fick fast någon, men jag har inte hört av dem än, säger hon.
Spärr för näthandel
Banken ersatte de försvunna pengarna och efter någon vecka fick Karina ett nytt kontokort. Det är fortfarande oklart om bedragarna fick tag i hennes kortnummer i Sverige eller under semesterresan.
- I Brasilien använde jag bara kortet i uttagsautomater. Vad jag minns lämnade jag aldrig in det på någon bar eller restaurang, säger Karina Viktorsson.
I samband med utredningen tipsade Handelsbanken henne om ett smart sätt att skydda sina pengar.
- Man kan tydligen spärra kortet för köp via nätet och bara öppna det när man själv ska handla. Men det har jag inte gjort ännu, säger hon och skrattar.
Handelsbanken ersätter alltid kunder som blivit av med pengar om de har handskats med betalkortet på rätt sätt.
- Har man varit normalt aktsam och spärrat ett tappat kort inom rimlig tid kan man vara helt trygg. Så fort man ser transaktioner som inte känns igen ska man kontakta sin bank, det är en grundregel, säger Stefan Uddström, kontorschef på Handelsbanken i Piteå.
Enligt honom har bankerna flera olika säkerhetssystem för att skydda kortkundernas pengar - det guldfärgade chipet på nyare betalkort är ett av dem. Men det går aldrig att skydda sig fullt ut.
- Kommer någon över kortnummer och annat är det fullt möjligt att göra transaktioner på vissa internetsajter, säger Uddström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om