Båtfolket rasar – överväger bojkott

Bårfolket rasar. Och ilskan riktas mot OK:s marina tankstation i norra hamnområdet i Piteå. Bränslepriset för båtägarna är där två kronor högre än vid den traditionella macken på Degeränget. Irritationen är så stor att det talas om bojkott.

"Vad ska man göra?" Niclas Lindfors anser sig inte ha något större val än att tanka och betala. I båten sitter sonen Philip (till höger) och kompisen Philip Nygren.

"Vad ska man göra?" Niclas Lindfors anser sig inte ha något större val än att tanka och betala. I båten sitter sonen Philip (till höger) och kompisen Philip Nygren.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-07-07 21:00

Ska det verkligen vara så här?

Den frågan ställer ett stort antal båtägare när de lägger till vid bränslepumparna i norra hamnen.

– Rent ut sagt för jävligt, säger Niclas Lindfors.

Bojkott?

Även vid Piteå båtklubb framförs kritiska synpunkter.

– Jag har inte hört någon motivation till varför det ska vara så här, säger båtklubbens ordförande John Hansson.

Den gångna helgen höjdes rösterna rejält bland båtfolket i kommunen.

– Jo, jag hör att det talas om en allmän bojkott, säger Hansson.

Båtägarna har tröttnat på att bränslemarinan höjt bränslepriset till nivåer som de närmast upplever som ocker.

På tisdagen var literpriset för 95 oktan 17,08 kronor. Dieselpriset låg på 16,52 kronor litern, i runda slängar 2 kronor och 50 öre högre än traditionella mackar.

– De som ändå väljer att tanka här i marinan fyller bara på så att det räcker till billigare alternativ. En form av nödtankning, säger Johan Hansson.

Natt och dag

Han jämför situationen i Piteå med den i Luleå.

– Där är det samma pris i södra hamn som i stan. Ibland till och med kampanjer som innebär billigare för båtfolket, säger han.

John Hansson väger även in andra aspekter.

– Den här situationen uppfattas inte häller särskilt gynnsam av de båtturister som kommer hit, säger han.

Piteå är med andra ord inte en attraktiv sjöstad i det hänseendet?

– Inte direkt. Dessutom är det ju problem för de med större båtar att ta sig in till marinan via farleden eftersom den är så grund.

Under den period som PT fanns på plats ute vid det marina tankstället dök ett flertal båt- och vattenskoterägare upp för att fylla på bränsle.

– Jag hade faktiskt inte en aning om att det var så dyrt, säger Niclas Lindfors.

För hans del innebar det en merkostnad på 250 kronor att fylla upp tanken.

Luttrad

– Det här är inte rimligt, löd Henrik Lindbergs omdöme.

Joakim Lindberg är även han missnöjd.

– Det är inte heller alltid pumparna fungerar. Det är hela tiden en chansning, hävdar han.

Mikael Gustavsson, stationschef vid OK i Piteå säger sig vara luttrad när det gäller kritiken från båtfolket.

– Jodå, jag har hört den och även talat med många båtägare, säger han.

Hans förklaring till det högre bränslepriset vid marinan är enkel.

60 öre

– Det handlar kort och gott om dålig lönsamhet. Det är den enkla sanningen, förklarar han.

Gustavsson anser inte att höjningen med två kronor mer än vid den traditionella macken är korrekt beskriven.

– Förra året var priset 1,40 kronor högre. I år har styrelsen valt att höja till två kronor. Det är egentligen 60 öre dyrare än ifjol, säger han.

Hotet om bojkott har Mikael Gustavsson också hört. Men en sådan åtgärd skulle bara drabba båtfolket själva.

– Tyvärr. Skulle det bli ännu sämre lönsamhet för den marina macken, ja då tvingas vi stänga den helt, säger han.

Förra året gjorde anläggningen i hamnen en förlust på 85 000 kronor.

– Om vädret är på topp som nu, ja då säljer vi bra, men säsongen tar liksom slut i september och försäljningen under några sommarmånader täcker inte resten av året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om