Båtar på grund vid Bondökanalen

Dagen efter invigningen av Bondökanalen körde minst sju båtar på dolda stengrund vid det norra inloppet. ”Bara reservdelarna till min trasiga motor kostar minst 40 000 kronor”, säger Ulf Nordwall.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2016-06-28 05:05

Videon är inte längre tillgänglig

Starten på båtsommaren 2016 blev allt annat än vad Ulf Nordwall hade planerat.

– Risken är stor att den tog slut samma dag som vi sjösatte på midsommarafton, säger den rutinerade båtfararen från Durrudden utanför Sjulnäs.

Vädret var vackert när sällskapet om sex personer styrde ut för sommarens premiärtur med sikte mot den omtalade Bondökanalen. Men innan överfarten gjordes ett strandhugg i Stenbergsviken på Mellerstön.

– Där låg ett femtontal båtar varav fyra ekipage som hade gått på stenbumlingar i vattnet på norra sidan av Bondökanalen. Några motorer var skadade och det var mycket upprörda känslor, berättar Ulf Nordwall.

Sällskapet från Durrudden var alltså förvarnat och på helspänn när motorbåten närmade sig farvattnet mot Bondökanalen. Sjökortet visade på 1.80 m i området och motorbåtens ekolod bekräftade ett väl tilltaget djup.

– Det fanns två ”prickar” i området men i övrigt inga anvisningar för en säker passage in mot kanalen, konstaterar Nordwall.

– Plötsligt small det i båten som håller 80 centimeters djup. Utombordsmotorn slog mot en rejäl stengrynna som dök upp från ingenstans, dold strax under vattenytan alldeles i anlutning till farleden. Vi hade en motorbåt precis bakom oss och utan våra varningsrop hade den också rammat stenblocken.

Vid kollisionen försköts axeln och växelhuset gick sönder på Nordwalls 150 hk Yamahamotor.

Och närmaste märkesverkstad finns stationerad i Luleå där bara nya delar till båtmotorn beräknats kosta 40 000 kronor att införskaffa.

– Allt är beställningsvaror och det är väl inte osannolikt att repjobbet kommer att ta hela sommaren att fixa, säger Ulf Norwall som baxade upp sin Yamarin 64 DC med kantstött motor på ett flakväxlat fordon för avfärd till Luleå på måndagen.

Hans förhoppning är dock att delar av skadorna kan regleras försäkringvägen.

– Jag är förvånad att kommunen låter inviga och öppna Bondökanalen med ett så stort dåligt uppmärkt stenparti i vattnet i anslutning till norra farleden (vattendelen mot stan). Redan har flera ekipage kört på grundet med olika skador som följd och risken överhängande att många fler kommer att gå på stengrundet under sommaren.

– Det vore ingen större apparat att märka ut en optimal säker farled in och ut genom kanalen. Jag kan själv bidra med ett behövligt antal plastdunkar, linor och sänken ifall Piteå kommun kan ordna med utsättningen, säger Ulf Nordwall.

PT var på måndagen i kontakt med fler båtfarare som ifrågasatte säkerheten vid Bondökanalens norra in- och utlopp.

– Vi kom söderifrån genom kanalen på midsommarafton och låg bakom en motorbåt som styrde fel och körde sönder sin propeller mot stenbumlingarna. Det var långt mellan prickarna, knepigt att navigera och det vara bara ogjort att vi också hade drabbats, förklarade Ulf Johansson.

– Bondökanalen är en välkommen satsning men jag ifrågasätter prickningen i farleden. Det är alltför långt mellan prickarna och har tror faktiskt att de är fel utplacerade. Nog borde kommunen ha kunnat anstränga sig lite mer på den punkten för att undvika problem med grundstötningar, säger Staffan Öberg.

Bondökanalen

Bondökanalen med tillhörande klaffbro har kostat 40 miljoner kronor att bygga.

Kommunen har stått för 27 miljoner kr – dubbelt mer än beräknat. EU har bidragit med 13 miljoner kr.

Kanalen är 230 meter lång med ett vattendjup på 3,5 m vid normalvattenstånd.

Kanalen knyter ihop norra och södra skärgården. Båtfarare ”tjänar” 14 km genom att slippa köra runt Degersten/Bondön, motsvarande cirka en timmes färd.

I området planeras även en ny småbåtshamn, sjöbodar och en campingplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!