Båt banar väg på iskallt uppdrag

KYLA. Under vinterns första riktigt kalla dag, då temperaturen klättrat ned till 26 minusgrader, passar PT på att följa med redaren Thomas Wirén på ett minst sagt kylslaget uppdrag. Med hjälp av isbrytaren Arctic Explorer ska han göra en isränna från Pitsund till kajen vid SCA.

Piteå2005-12-29 00:00
Solen har precis försvunnit i horisonten när PT:s utsända hoppar ombord på isbrytaren Arctic Explorer. Andedräkten skapar stora moln runt huvudet, vinden biter i kinderna, kylan får ögonen att tåras och fötterna känns som två isblock.<br /><br />Men allt detta glöms bort i samma ögonblick som redaren Thomas Wirén börjar köra loss fartyget från isen vid kajen. <br /><br />Det knäpper i isen och det fyragradiga vattnet ångar när isen ger efter. Med ett ryck börjar fartyget med lätthet arbeta sig framåt.<br /><br /><h3>Skapa öppet vatten</h3>Just i dag ska Thomas Wirén göra en isränna så att lastfartyg kan nå SCA:s kajplats. Under de kommande tre dagarna anländer flera lastfartyg med gods till fabriken och det gäller att det finns en ränna med öppet vatten så att fartygen når ända fram. <br /><br />Isen är upp till 30 centimeter tjock på sina ställen, trots att det bara är två dagar sedan isbrytaren senast körde genom Yttrefjärden.<br /><br />- Motorn har precis varit på klassning, det görs var femte år och är ungefär som en bilbesiktning. Därför tar vi det rätt lugnt i dag, just nu håller vi 5 knop, förklarar Thomas Wirén, samtidigt som han kastar ett öga på radarskärmen.<br /><br /><h3>Knäpptyst ute</h3>Det knakar i isen när den ger efter för den 332 ton tunga isbrytaren, i bakvattnet tumlar isblocken runt i vattenångans rökridå. Mullret från isen och motorerna är de enda ljud som hörs. <br /><br />I övrigt är det knäpptyst ute i naturen. Den stränga kylan, dagen till ära, får allt förutom isbrytarens 2 000 hästkrafter att hålla sig stilla.<br /><br />- Ju mindre kraft som finns i båtarna som kommer hit, desto bredare ränna måste det finnas, förklarar Thomas Wirén när han vänder isbrytaren vid fabrikens kajplats för att bredda isrännan ytterligare på vägen tillbaka till Pitsund.<br /><br /><h3>Miljövänligare alternativ</h3>För SCA:s del är hjälpen från Wiréns isbrytare en kostnadsfråga. Det är betydligt billigare att lossa gods vid fabrikens kaj istället för att transportera godset från hamnen vid Haraholmen. Dessutom är det förra alternativet miljövänligare, trots att isbrytaren kräver åtskilliga kubikmeter diesel per dygn. <br /><br />Men fabriken kan bara använda sin egen kaj fram till mitten av januari. Därefter är det för svårt att hålla isrännan öppen. <br /><br />Redan till helgen måste isrännan öppnas dagligen om lastfartygen ska nå SCA:s kajplats.<br /><br /><h3>Gynnsam vinter</h3>Denna vecka drar dessutom turistsäsongen igång. I fjol lockade Arctic Explorer närmare 2 000 turister till Piteå. I år inleds vintersäsongen med 34 turistande spanjorer som ska få uppleva när fartyget bryter mot naturlagarna. <br /><br />Bråda dagar väntar för fartyget med andra ord.<br /><br />Innan vi återvänder till kajplatsen i Pitsund styr Thomas Wirén fartyget i motsatt riktning, ut mot Piteås skärgård, för att se hur långt det är till öppet vatten. Nöjt konstaterar han att isen bara sträcker sig till de första öarna.<br /><br />- Hittills har det varit en gynnsam vinter, det är bra för både sjöfarten och industrin, säger redaren innan han vänder Arctic Explorer och påbörjar den mödosamma processen med att lägga till det 39 meter långa fartyget vid kajen. <br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om