– Det är dags att tillverkarna av husbilar tar ett större ansvar för barnens säkerhet, anser Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, som var med när Trafikverket testade barnsäkerheten genom krocktester.
Resultatet visar att bilbarnstolar kan vara svåra eller omöjliga att montera på rätt sätt i husbilar. Dessutom syntes en ökad skaderisk för barn i baksätet på grund av stora deformationer i förarutrymmet.
Krocksäkerheten hos husbilar har tidigare inte säkerställts på samma sätt som hos personbilar genom konsumentkrocktester. Testerna som Trafikverket genomfört visar att konsekvenserna troligen blir allvarliga vid en krock i hög hastighet och att barnsäkerheten är eftersatt.
− Att barnsäkerheten i husbilar är så eftersatt är under all kritik. Den låga säkerhet som är accepterad i husbilar skulle aldrig vara tillåten i en vanlig personbil. Dessutom borde även konsumentkrocktester göras för husbilar, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
− De flesta husbilar saknar avstängning av krockkudde vilket omöjliggör användande av passagerarplatsen fram för barn under 140 centimeter. Eftersom passagerarplatsernas utformning bak i en husbil skiljer sig avsevärt från en vanlig personbil uppstår en del säkerhetsbrister, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.
Risken för personskada på barn i baksätet är stor om bordet mellan fram- och baksäte inte går att ta bort, då det riskerar att skada ett framåtsittande barn allvarligt. Risken att lösa föremål eller inredning lossnar och orsakar skada är även stor i en husbil.