Skärmtid och moralpanik var två centrala begrepp som internetforskaren Elza Dunkels tog upp.
– När vuxna pratar om internet med barn, så handlar det ofta om tid, säger Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete.
Hon menar att skärmar ska behandlas som andra saker i barnens omgivning.
– Samtidigt är det också viktigt att komma ihåg att man kan göra många olika saker framför en skärm, säger Elza Dunkels.
Hon menar att dataspel bör ses som ett intresse, som fotboll eller någon annan socialt accepterad hobby.
– Givetvis är det viktigt för alla människor att röra på sig. Men som vuxen är det viktigt att agera utifrån barnet, inte utifrån den moralpanik som sprids via medier, när man pratar om datoranvändningen med sina barn.
– Är det så att man upplever att barnet blir stirrigt eller verkar understimulerat, då har man ett faktiskt problem. Det är de sakerna man ska utgå från när man diskuterar det med barnen, säger Elza Dunkels.
Barns rättigheter
Enligt henne finns det en lång tradition av att respektera barn i Sverige. Något som också borde gälla ungas datoranvändning.
– Föräldrar behöver absolut inte gå igenom sina barns datorer, säger Elza Dunkels och jämför det med att gå igenom någons ryggsäck eller läsa någons dagbok.
– Att kontrollera varandra på det sättet signalerar om att man som familj befinner sig i kris. Det är övertramp gentemot barnets integritet, säger Elza Dunkels.
Hon menar dessutom att det inte hjälper.
– Barn behöver en trygg och bra relation till en vuxen, säger Elza Dunkels.
Enligt henne är föräldraskap i dag tätt sammanhängande med frågor som rör ungas internetanvändning.
– Reaktioner som jag ofta får på mina föreläsningar är att föräldrar och lärare lyfts till att känna sig kompetenta i de här frågorna, säger Elza Dunkels.