Barn lär sig programmera i tidig ålder

Att tidigt utveckla sin digitala ådra är något Strömnäs förskoleklass jobbar mycket med. Tanken är att skapa en grund till programmering.

ROLIGT. Axel Forsberg, 7 år, tycker det är kul att programmera.

ROLIGT. Axel Forsberg, 7 år, tycker det är kul att programmera.

Foto: Alex Hartelius

Piteå2016-04-25 05:00

I Strömnäs förskoleklass flödar kreativitet och logiskt tänkande. I tidig ålder får barnen lära sig programmera genom att använda olika appar.

Bland annat har de via gratisappen Scratchjr kunnat skapa en form av berättese. I appen finns redan färdiga objekt och bilder, men det går också att rita själv eller infoga egna bilder till berättelsen.

– Det finns en lista du kan bläddra i. Man kan programmera in saker som djur och trollkarlar, säger Freja Johansson, 6 år, samtidigt som hon visar vilka objekt det går att välja mellan.

Freja har gjort en berättelse om en katt som skuttar runt i skogen. Hon har själv valt hur katten ska röra på sig och vilken bakgrund det ska vara. I programmet finns olika funktioner du kan välja mellan: du kan lägga flera bakgrunder så att det ser ut som figurerna byter rum och går vidare i berättelsen – eller dra pilar som visar vilken färdriktning figuren ska röra sig i.

– Man kan också prata in en egen röst, säger Freja och ger ifrån sig ett kattliknande ljud, som hon sedan lägger in i programmet.

När Freja sen trycker på play är det inte bara en skuttande katt, utan också en jamande.

Klasskompisen Axel Forsberg, 7 år, berättar om ett av sina arbeten i Scratchjr.

– Det handlar om en val som sjunker och en katt som dyker upp och dansar, säger han.

När klassen arbetat med Scratchjr har de fått vara fria och kreativa i sitt tänk, men det finns också svårighetsgrader, där man kan ladda ner manualer med instruktioner som ska följas.

– Vi hade manualer, men kände att det var för lite större barn, så vi har jobbat fritt, säger läraren Anneli Lundström.

Programmeringen görs på paddor. Förskoleklassen har bara tillgång till två stycken, vilket innebär att klasskamraterna måste samsas och samarbeta om de vill jobba i programmet samtidigt.

Klassen gör många av sina arbeten på paddor och testar nya program för att lära sig programmera i tidig ålder.

Axel Forsberg visar upp ett annat program klassen arbetat med som heter Bee-bot. Det går ut på att ett bi ska ta sig från en plats till en annan genom att följa Axels instruktioner.

Han visar sig vara en riktig fena och klarar bana tolv utan problem. Efteråt får han beröm av sin lärare Anneli Lundström, som också förklarar skillnaden mellan Scratchjr och Bee-bot..

– Bee-bot är ett lite mer spelbetonat program.

Vill man veta mer om vilka projekt klassen håller på med kan man besöka deras blogg: www.ugglansblogg.wordpress.com.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!