Bara två alternativ kvar som Resecentrum

Banverkets förslag till järnvägskorridorer för en kommande Norrbotniabana in till Piteå, smalnar av. I den Järnvägsutredning som läggs fram i juni, ratas det så kallade Nolia-alternativet.

Här ute i vattnet i södra hamnen, anser Banverket att en alternativ korridor för Norrbotniabanan kan gå. Där skulle ett Resecentrum kunna anläggas.

Här ute i vattnet i södra hamnen, anser Banverket att en alternativ korridor för Norrbotniabanan kan gå. Där skulle ett Resecentrum kunna anläggas.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-06-02 06:00
Tidigare fanns tre alternativ till Resecentrum.
Nu är det bara två.
I den järnvägsutredning som presenteras den 16 juni, blir korridoralternativen in till Piteå sakta men säkert färre.
Förslag
Borta är nu alternativet vid Nolia. I stället framhålls det så kallade centrumalternativet, alltså det vid södra hamnen samt det vid Lomtjärn, hitom gamla vattentornet, det som benämns E4-alternativet.
När det gäller det förstnämnda kan ett Resecentrum komma att byggas en bit ut i vattnet invid Timmerleden. Men det kan lika gärna byggas intill E4 bortom Back City.
Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen välkomnar beskedet att alternativen blir färre.
- Samtidigt ska vi komma ihåg att det här är förslag från Banverkets sida. Nu väntar en remissomgång över sommaren och en bit in på hösten, säger han.
Ingen synpunkt
Roslund vill inte ha någon direkt uttalad synpunkt på att Noliaalternativet lyfts bort.
- Det är bra att alternativen blir färre. Det i sig innebär ju att det inte läggs en död hand över vissa områden som funnits med i diskussionerna, säger han.
De två kvarvarande förslagen kommer att finnas kvar fram till och med nästa planfas, Järnvägsplanen.
Om det nu blir någon ytterligare planfas.
- Just nu är pengarna slut, men samtliga partier i regeringen har lovat ytterligare pengar till fortsatt planeringsarbete, säger Peter Roslund.
Helt säker på att detta löfte fullföljs är han emellertid inte.
- Det skulle vara väldigt olyckligt om planeringsarbetet avbryts. Något som då också berör Botniabanan som i princip är klar upp till Umeå, tillägger han.
Fler aktörer
Det finns många aktörer som ställer sig bakom tillkomsten av en Norrbotniabana.
Senast i raden är Barents Regionråd.
- Samtliga landshövdingar, guvernörer och fylkesmän inom Barentssamarbetet stöttar arbetet för att förverkliga Norrbotniabanan, slår landshövding Per-Ola Eriksson fast.
Han fällde uttalandet i samband med mötet i Barents Regionråd i Kuusamo i norra finska Lappland som hölls förra veckan och som PT redan refererat.
Regionrådet diskuterade utformningen av ett nytt Barentsprogram och vilka projekt som i första hand måste prioriteras för att uppnå de största förbättringarna av de öst-västliga förbindelserna inom Barentsregionen.
Prioriterade
Bland de tre projekt som är prioriterade finns alltså Norrbotniabanan.
- Alla är medvetna om betydelsen samtliga tre projekt eftersom de är beroende av varandra för att uppnå ett effektivt transportflöde från Bodö i väster till det ryska järnvägsnätet mellan Murmansk och Sankt Petersburg i öster, konstaterar landshövding Per-Ola Eriksson.
Peter Roslund välkomnar regionrådets ställningstagande.
- Självklart känns det bra att vi även får stöttning från företrädarna i detta område. Vi vet att intresset är stort inte minst från Finland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om