Banverket planerar vidare för Norrbotniabanan

Banverket planerar en järnvägsutredning mellan Gäddvik och Luleå. Allt bottnar i konsekvenserna av investeringarna för Luleå bangård i samband med Norrbotniabanan.

Piteå2006-10-17 00:00
Det är Luleå kommun, Riksbyggen och andra aktörer vill ha svar på hur bangården i Luleå ska se ut i framtiden.

Av den anledningen vill ansvariga titta närmare med de investeringar som planeras på Luleå bangård och vilka effekter dessa får både när det gäller den tänkta bebyggelsen i området, men även för den framtida trafiken.

Förändring

- Inom Banverket behöver vi själva veta hur många spår som kommer att behövas när vi ska bygga det nya signalställverket. För att kunna svara på dessa frågor måste vi veta mer om var Norrbotniabanan ska komma in i stan, säger Björn Svanberg regionchef på Banverket.

Han konstaterar att bangården kommer att genomgå en radikal förändring.

Vidare diskuteras att bygga bostäder på det område som frigjorts i samband med flytten av kombiterminalen till Gammelstad.

- När det gäller infrastrukturinvesteringar måste vi ha ett långsiktigt perspektiv i tänkandet. Vilken trafik kommer att passera Luleå, var bör det finnas plats för persontåg och godståg att stå uppställda när de inte används och hur kan vi på bästa sätt ta tillvara järnvägsföretagens och i förlängningen deras kunders behov nu och i framtiden, säger Björn Svanberg.

Lämplig

Den järnvägsutredning som Svanberg talar om kommer att upphandlas. Den är tänkt att startas efter årsskiftet och omfattar infarten till Luleå C från söder, sträckan Södra Gäddvik-Luleå.

- Vi måste börja där för att få ett helhetsgrepp om vilken ingång till Luleå som är mest lämplig, säger Tomas Gustavsson, projektansvarig.

- Där prövas bland annat möjligheten att infarten från söder sker via Kallax flygplats eller via dagens järnväg från Notviken. Valet av infart påverkar bangården.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!