Bankkunder utsatta för bedrägeri

Nordeas kunder har ännu en gång blivit utsatta för bedragare som försöker komma över hemliga kontouppgifter. I ett falskt mail, som skickas ut i bankens namn, uppmanas kunden att aktivera ett nytt säkerhetssystem som ska förhindra att obehöriga kommer över känslig information.

Piteå2006-11-16 00:00
Nätfiske, så kallad phising, är en form av bedrägeri över Internet som går ut på att lura av bankkunder personlig information - tillexempel användarnamn och lösenord.

- Bedragarna skickar ut en stor mängd mail, både till bankens kunder och andra, och hoppas att någon ska nappa, berättar Lena Höglund-Rosen på Nordeas kommunikationsavdelning.

Enligt henne är det inte så många av Nordeas kunder som råkat ut för nätfiske och blivit av med pengar från sina konton.

- Vi har 1,8 miljoner kunder i Sverige och bara ett fåtal har drabbats av Internetbedrägerier. De som blivit av med pengar har vi ersatt fullt ut, säger Höglund-Rosen.

Det senaste i raden av falska mail som skickats ut är undertecknat av Nordea fraudkampavdelning. Bankens logga finns med på meddelandet och kunden uppmanas att klicka på en länk, för att aktivera ett nytt säkerhetssystem, och sedan logga in på Nordeas Internetbank.

- Bedragarna fångar upp e-postadresserna på Internet, det är viktigt att tänka på att Nordea aldrig skickar ut e-post och begär in kunders koder eller personnummer. Den kund som har svarat på ett mail och misstänker att det är falskt bör kontakta Nordea omedelbart, säger Lena Höglund-Rosen.

Brukar Nordea polisanmäla bedrägeriförsök mot bankens kunder?

- Vi jobbar givetvis ihop med polisen, säger Lena Höglund-Rosen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om