Mannen var på besök i Stockholm när han upptäckte att hans plånbok försvunnit. Han spärrade alla kort inom en timme efter upptäckten, men trots det hann någon ta ut 10 300 kronor med rätt kod i en uttagsautomat.
Mannen förnekar att han haft koden uppskriven i plånboken och menar att bedragaren måste ha fått fram information om koden på annat sätt. Banken gav honom dock inget gehör för det resonemanget.
Han vände sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) för att få tillbaka pengarna av SEB Kort, men sa sig vara villig att betala självrisken på 1 200 kronor.
SEB Korts inställning är att mannen måste ha förvarat pinkoden tillsammans med sitt kort i plånboken. Rätt kod slogs dessutom på första försöket.
I sitt beslut konstaterar ARN att en kontohavare är skyldig att skydda sin kod, men anser inte att så skett i det här fallet. De avslår mannens krav med hänvisning till att han "genom grov oaktsamhet brutit mot kontovillkoren i nu aktuellt avseende. Härigenom har de obehöriga transaktionerna kunnat ske".