Banbrytande insats öppnar populär isled

I går banades väg för den populära isleden Fårön runt i Piteå. I dag ligger milslingan utfläkt och redo att ta emot alla spankulerande och sparkande ortsbor.

Jörgen Stenvall körde hårt i går för att öppna farbar väg längs den populära isleden runt Fårön i Piteå. I dag kan Pitebor damma av skodon och sparkar och ge sig ut på tur efter isbanan.FOTO: Maria Johansson

Jörgen Stenvall körde hårt i går för att öppna farbar väg längs den populära isleden runt Fårön i Piteå. I dag kan Pitebor damma av skodon och sparkar och ge sig ut på tur efter isbanan.FOTO: Maria Johansson

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-01-17 00:19
Omsänder grinar naturens krafter Piteås luttrade parkavdelning i ansiktet.
Värmeböljor, stormar, oregerliga vattenstånd har hittills i vinter skapat ordentlig huvudbry för isbaneorganisatörerna - men nu, efter några dagars bitande Sibirienkyla, har istjockleken vuxit så rejält att den efterfrågade Fåröbanan blivit möjlig att is-censätta.
Tjock kärnis
- Det är mellan 25 och 35 centimeter tjock kärnis. På vissa håll är det, inkluderat den så
kallade stöpisen, upp emot totalt 50 centimeter, rapporterar Gunnar Lundström, arbetsledare vid parkavdelning.
Och i går apterade Jörgen Stenvall en specialplog framtill på den kommunala jeepen för en banbrytande insats runt natursköna Fårön.
I dag kan fotgängare och sparkåkare ta fart i Stenvalls spår.
Oslipad skridskobana
Långfärdsskridskoåkare får dock behålla medskydden på ännu några dagar.
- Isen är alltför ojämn för skridskoåkning. Men i slutet av nästa vecka hoppas jag att det blir möjligt att hyvla isen, säger Gunnar Lundström.
Längs ett kortare parti på ömse sidor av Fåröbron, där vattenströmmar alltid gör iskvalitén bräcklig, finns det fog för ett varningens finger.
Skyltar kommer dock att driva upp friluftsmänniskorna i god tid upp på fast mark.
Luleå först
Redan förra helgen öppnade Luleå sin isbana. Detta har föranlett frågor om varför Piteå i regel är nummer två i sammanhanget.
- Vi har mindre resurser än Luleå, förklarar Gunnar Lundström.
- Där har de möjlighet att pumpa upp vatten och spola leden till gagn för istjockleken. Rent tekniskt är det inga problem, däremot är det en personalkrävande process och de resurserna har vi inte, säger han.
Parkavdelningen har i dagarna fått en kraftigt försenad specialtillverkad snöslunga levererad från USA, för att möjliggöra snöröj på isar av lite tunnare kaliber (vilket dock i nuläget inte längre är aktuellt).
FAKTA Fåröbanan
1994 var första gången som en isbana plogades upp runt Fårön i Piteå.
Totalt mäter slingan elva kilometer.
Istjockleken kontrolleras regelbundet via parkavdelningens försorg.
Även skidspår kommer dras parallellt med isleden senare i vinter, vilket dock först kräver mera snö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om