Bäddat för rusning till landets bilskrotar

FORDON. Skrota din gamla bil och tjäna 4 000 kronor. Från fredag är det fullt möjligt. Men var ute i tid - pengarna lär snabbt ta slut i regeringens nya skrotfond.

Piteå2007-05-29 00:00
Robin Sandberg, Piteå, är en av tusentals svenskar som står startklar inför fredagen.<br /><br />Då aktiveras nämligen regeringens nya skrotmorot som ger bilägare 4 000 kronor för att skrota ålderstyngda fungerande fordon av årsmodell 1988 eller äldre (förutsatt att bilen varit igång senast i augusti förra året).<br /><br /><h3>Sista färden</h3>Hemma på gården i Bergsviken har Robin Sandberg en lätt rostfläckad Volvo 240 av årgång - 85 redo för sista färden mot Bildemonteringen i Storsund.<br /><br />- Efter 41 000 avverkade mil är det dags. Men jag tänker hänga på låset, säger Robin Sandberg.<br /><br />Och det är många som tänker som Robin, hänga på låset.<br /><br />Nya skrotregeln kommer nämligen utvecklas till ett först-till-kvarn-syndrom.<br /><br /><h3>140 miljoner</h3>Skrotbilsfondens budget för ett år ligger på 140 miljoner kronor.<br /><br />- Pengarna räcker som ersättning för 30 000 skrotade bilar, men det finns runt 300 000 fordon i Sverige som uppfyller kriterierna, säger Mikael Andersson på Vägverket.<br /><br />Många lär ta chansen.<br /><br />Dessutom finns en stor osäkerhetsfaktor inbakad eftersom landets kommuner kan söka pengar i förskott ur samma fond - 1 500 kronor per bortforslat fordon som skämmer naturen.<br /><br /><h3>Ebb i kassan</h3>När skrotbildfonden väl är tömd utvidgas producentansvaret. <br /><br />Då måste landets mottagningsställen (skrotarna) ta emot inrullade objekt gratis, å andra sidan går då skrotbilsägarna helt miste om premiepengen.<br /><br />- Informationen kring nya regelverket har varit sen och ytterst sparsam. Vi har ännu inte fått tillgång till alla pappersmässiga underlag för att sköta hanteringen trots att allt drar igång på fredag, säger Anders Jansson vid Bildemonteringen i Storsund.<br /><br />- Det har liksom inte funnits någon startsträcka för vår del och risken är uppenbar att det utbryter kaos från fredag, misstänker Jansson.<br /><br /><h3>Motsatt effekt</h3>Inge Johansson, från länsstyrelsens miljöskyddsenhet i Luleå, andas skepsis över regeländringen:<br /><br />- Vitsen är ju att bli av med föråldrade, miljöovänliga fordon och rensa skogarna från bilvrak. Men när fondpengarna väl är slut kan effekten bli den motsatta. Det är viktigt att bilbranschen utökar med fler mottagningsstationer, minst en eller två per kommun och kortar avstånden för kunderna, säger Inge Johansson.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!