Avsmalning skapar förvirring
En avsmalning i vägen i Furulund har skapat förvirring. Många gående kliver rakt ut i gatan i tron om att ha företräde gentemot biltrafiken - men då gör de fel ...
Dagligen passerar Joakim Larsson, 9, avsmalningen i vägen på Furulund som byggdes i fjol höst. "Ibland stannar bilarna, ibland inte", förklarar han. Det råder viss förvirring om övergången skall betraktas som övergångsställe eller gångpassage. Det sistnämnda är dock det riktiga.
Foto: Sanna Eriksson
Trafikverket, före detta Vägverket, har konstruerat och byggt den tajta passagen av främst två orsaker:
n Dels för att dämpa hastigheten längs vägen.
n Dels för att skapa en säker och trygg överfart för fotgängare och cyklister.
Men allt blev inte glasklart. Klart är i stället att det råder förvirring om vem eller vilka som har företräde i passagen.
"Dåligt omdöme"
I förra veckan publicerades en tistel-märkt insändare i PT där en bilist beskylldes för "dåligt omdöme", eftersom vederbörande inte stannat och lämnat företräde för en gående med hund i Furulundskorset.
Bilisten har i efterhand kontaktat trafikpolis Roger Berg - som slår fast:
- I motsats till vad folk tycks tro är detta inget övergångsställe. Det finns varken herr-går-man-skylt eller målade zebrastreck som markerar övergångsställe, konstaterar Berg.
Olika tolkningar
- Därför är det i laglig mening bilarna som har företräde, även om bilister givetvis alltid har att ta stor hänsyn och visa respekt för oskyddade trafikanter.
- Eftersom det råder olika tolkningar är det viktigt att tydliggöra reglerna för att förhindra olyckstillbud på grund av missförstånd, menar trafikpolis Roger Berg.
Olyckorna fler
Anders Lundström, från Trafikverket, understryker att övergången är en gångpassage - och inget regelrätt övergångsställe.
- Vi är numera restriktiva och "gödslar" inte med övergångsställen, förklarar han.
Det har sin bakgrund i lagändringen från år 2000 då det infördes väjningsplikt för bilister gentemot fotgängare vid/på övergångsställen.
Men lagändringen blev ingen succé. Olyckorna fördubblades på bara några år, på grund av en falsk spridd säkerhet.
- Väjningsregeln lever vidare men vi bygger inte övergångsställen i onödan.
Nära bli påkörd
- Det är också förklaringen till varför det blev en gångpassage i Furulund intill den nya busshållplatsen, förklarar Anders Lundström.
Problemet är dock att plantera regelverket.
Barn som PT pratat med i området skickar signaler som grumlar säkerhetsaspekten:
- Ibland stannar bilarna, ibland gör de det inte. Två gånger har jag varit jättenära att bli påkörd, säger Joakim Larsson, 9 år.
- Jag har en kompis som blivit påkörd. En bil stannade och min kompis gick ut i vägen och då körde bilen på hans cykel, berättar Ludwig Granström, 9.
- Hmm, om det här är ett övergångsställe? Ja, det är det väl, säger Ruben Johansen, 9, när han står redo att gå över vägen förbi bilar som oftast stannar. Men inte alltid.
FAKTA Övergångsställe/gångpassage
Övergångsställe markeras med herr-går-man-skylt och/eller vitmålade zebraränder i gatan. Gående har företräde. Fordonstrafik ska alltså stanna för att släppa fram gående.
Ljusreglerat övergångsställe ska ha vita zebraränder i gatan, kombinerat med ljus i form av röd/grön gubbe. Eventuell svängande fordonstrafik, som har grönt samtidigt, ska stanna för att släppa fram de gående. Väjningsplikten gäller inte när det är röd gubbe.
Gångpassage kan vara utformad både med och utan farthinder. Vitsen är att underlätta för gående att passera gatan. Inga särskilda vägmärken eller målningsmarkeringar krävs. Samma regler gäller som om gående skulle korsa en gata var som helst. Bilarna har företräde. Men för fordonsförare gäller, som alltid, att inte skapa onödiga risker och anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Ljusreglerat övergångsställe ska ha vita zebraränder i gatan, kombinerat med ljus i form av röd/grön gubbe. Eventuell svängande fordonstrafik, som har grönt samtidigt, ska stanna för att släppa fram de gående. Väjningsplikten gäller inte när det är röd gubbe.
Gångpassage kan vara utformad både med och utan farthinder. Vitsen är att underlätta för gående att passera gatan. Inga särskilda vägmärken eller målningsmarkeringar krävs. Samma regler gäller som om gående skulle korsa en gata var som helst. Bilarna har företräde. Men för fordonsförare gäller, som alltid, att inte skapa onödiga risker och anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!