Äventyrare lockas av isiga havsbad

Solen lyser över Pite Havsbads spanska gäster. De åker isbrytare och badar i isvak. De kör skoter och åker hundspann. De bygger isskulpturer och upplever riktiga vinteräventyr.- Det är så vitt och vackert här. Att man kan gå på is! Vi älskar er snö här i norr. Men nyss solbadade vi hemma i Barcelona, säger Belen Hernanz och Maribel Vidal.

Piteå2007-03-30 00:00


De är gäster i en av vinterns stora internationella grupper på 250 spanska vinteräventyrare. Tidigare har en grupp på 400 gäster från Italien gästat Pite Havsbad. I maj är en ny grupp på 700 italienska gäster aktuell.

- Vintern är vår stora utvecklingsmöjlighet. Vi är ensamma om att kunna erbjuda boende, mat och konferens under ett och samma tak med vinteräventyr för 1 000 gäster. Det klarar ingen annan, säger Robert Sjölund, vd i Pite Havsbad Group.

Jätteinveteringar

Pite Havsbad byggdes upp som Nordens Riviera för sommarturister. Den attraktionskraften finns kvar. Fortfarande kan 10 000 badgäster trängas på stranden soliga dagar i juli, hälften av dem från Norge.

Men Pite Havsbad har utvecklats så mycket mer. Nu är hotellet, stugorna och campingen en jätteanläggning med restauranger, kongresser och mängder av konferensrum. Till det finns alla aktiviteter från äventyrsbad och lek till alla vinteräventyr, krogshower, dans och underhållning.

Det är nästan en halv miljard kronor i investeringar av ägaren Hilding Holmqvist som förvandlat Pite Havsbad till denna konferens- och äventyrsgigant. Med årets investeringar finns 49 000 kvadratmeter yta under tak.

- Satsningen på vintern är en breddning av verksamheten. Vi har arbetat på att utveckla vinterverksamheten ett par år. Sedan vi samarbetet med incomingbyråer har vi fått mera fart på vinterbokningarna.

- Nästa år skall vi väl fördubbla vinterbokningarna till 20 miljonor kronor, säger Rickard Matsson, Luleå, försäljningschef för en incomingbyrå med fast grepp om stora grupper.

Vintergrupperna
står för 10 procent

Vintergrupperna står nu för 10 procent av Pite Havsbads omsättning.

- Det är ett viktigt affärsområde, för det är en tillväxtmarknad. Intresset för vinter vid Pite Havsbad är mycket stort. Ofta väljer dessa grupper mellan värme eller kyla. Kyla är mer exotiskt. Spanjorerna har hett nog hemmavid. Där var det torka i mars. För den här gruppen var Tunisien alternativ. Vårt alternativ vann, säger Robert Sjölund.

30 nya stugor

I år genomförs några nya investeringar. Sammanlagt 37 miljoner kronor skall investeras i 30 nya moderna stugor samt i att bygga till och bygga om Akva Upplevelsecenter till en aktivitetshall för barn, ungdomar och vuxna. Den skall växa med 1 400 kvadratmeter.

Men sedan blir det en paus i investeringarna av två skäl. Det första är att Pite Havsbad har 70 procents kapacitet kvar att sälja när det gäller boendet.

- Vi har en beläggningsfaktor på 30 procent. Vi kan tredubbla boendet och omsättningen utan att investera en enda krona. Därför riktar vi in oss på marknadsinvesteringar och ökad försäljning framöver.

Tvist med kommunen

Det andra skälet är en tvist med Piteå kommun. Kommunen meddelade i vintras att man anställer en egen säljare för konferenser för två miljoner kr.

- När kommunen går in och konkurrerar med oss via skattemedel har vi ingen chans. Trots all internationell uppmärksamhet är Norrbotten och Västerbotten vår hemmamarknad. Här har vi 50 procent av vår försäljning. Vi kan aldrig konkurrera med skattesubventionerad verksamhet.

- Anställningen av en kommunal säljare var droppen som fick bägaren att rinna över, men det som känns jobbigast är att Piteå kommun inte ser problematiken utan fortsätter agera i vår bransch både i stort och smått, säger Robert Sjölund.

Tittar mot andra orter

Istället tittar Pite Havsbad Group på investeringar i städer som Umeå och Luleå, där nya hotellbyggen väntar. I Luleå centrum planeras ett hotellkomplex med 200 rum och i Umeå ett nytt hotell med 350 rum.

- Vi måste se oss om efter nya marknader om konkurrensen på hemmaplan skall bedrivas med skattemedel, säger Robert Sjölund.

Pite Havsbad är nu en omfattande koncern med fem hotell och anläggningar på olika platser. Av koncernens totala omsättning på 186 miljoner kronor svarar Pite Havsbad för cirka 100 miljoner kronor.

"Bara två gubbar
i ledningen"

Havsbadet är också länets största turistattraktion i antal besökare med 900 000 besökare per år, varav hälften dagsbesökare. Antalet hotellnätter överstiger 60 000 uthyrda rum per år. Det placerar Pite Havsbad i en viss särklass.

Pite Havsbad Group är en stor arbetsplats. Företagen räknar cirka 500 anställda tillsammans på 200 årsarbeten. Av de anställda är närmare 70 procent kvinnor.

I koncernen är tre hotellchefer av fem kvinnor, 60 procent. Av de 28 avdelningscheferna är 65 procent kvinnor. På försäljningsavdelningen är 9 av 10 kvinnor.

- Vi är bara två gubbar i ledningen, jag och Hilding, skrattar Robert Sjölund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om