För att få assistansersättning ska man behöva hjälp med sina grundläggande behov mer än 20 timmar per vecka i genomsnitt. Efter Försäkringskassans nya utredning bedöms den här brukarens grundläggande behov uppgå till 13 timmar och 57 minuter per vecka, varav 3 timmar och 35 minuter är dubbelassistans i samband med personlig hygien. Ersättningen från Försäkringskassan har därför betalats ut felaktigt och nu krävs Alter assistans på att betala tillbaka 707 816 kronor.
– Alter assistans fick det här ärendet i slutet av 2021, och vi har utfört arbetet till 100 procent utifrån de förutsättningarna som Försäkringskassan har föreskrivit. Vi har haft bemanning till 100 procent, och vi har gjort allt enligt beslutet som fanns. Sedan har alltså Försäkringskassan gjort en omprövning kring det här ärendet och den här personen förlorade sin personliga assistans, säger Anders Eriksson, vd för Alter assistans och fortsätter:
– Vi har inte gjort något fel i det här ärendet då vi använt de ingångna timmarna som skulle vara och följt beslutet till punkt och pricka. På grund av att Försäkringskassan har ändrat sin bedömning så får vi ett återkrav kring de här bitarna. Vi har för avsikt att betala, och vi har inga problem att göra det. I övrigt kan jag inte säga mer om det enskilda fallet då det handlar om sekretess.
Bakgrunden till att Försäkringskassan gjorde en ny utredning var att myndigheten fick in en anonym anmälan om att en brukare inte hade hjälpbehov som uppgetts till Försäkringskassan. Myndigheten begärde då ut journalkopior och var i kontakt med hemsjukvården. Försäkringskassan hämtade även in uppgifter från tidigare anställda och gjorde ett oanmält besök.
Försäkringskassan bedömer att de fallit under Alter assistans arbetsgivaransvar att ha uppmärksammat att den assistans som utförts inte stämt överens med beslutet. Anders Eriksson vill inte gå in på det enskilda fallet, men i generella termer säger han.
– Alltid när vi börjar jobba med en ny kund gör vi en genomförandeplan baserad på beslutet och den utredning som Försäkringskassan upprättat. Detta för att säkerställa att assistansen utförs korrekt. När vi sedan verkställer assistansen utifrån kundens beslut som Försäkringskassan har beviljat, känns det tufft att få ett återkrav.