- Vi träffades i olika sammanhang och kom fram till att näringen var ganska underutvecklad. Den behövde struktureras. På den vägen är det.
I dag har Assist 25 serviceställen runt om i Sverige, från Piteå och ner till Malmö. Verksamheten sysselsätter totalt runt 250 personer. Assist har på några få år vuxit till Nordens ledande aktör för reparationer och installationer av hemelektronik.
- Det har varit en rolig resa, konstaterar Johansson.
Ännu större
Och roligare blir det. För en tid sedan skrevs kontrakt med norska hemelektronikkedjan Expert AS. Ett avtal som innebär att omsättningen fördubblas från 80 till 160 miljoner kronor.- Expert har dessutom köpt kedjorna med samma namn i Sverige och Danmark plus svenska Power. Vår förhoppning är förstås att vi följer vår norska samarbetspartner i deras nordiska expansion.
Hemligheten bakom Assists framgång är ett väl anpassat servicekoncept både tekniskt och administrativt.
- Vi förenklar hanteringen för våra kunder som utgörs av större återförsäljare och märkesleverantörer. Istället för att skriva avtal med en mängd serviceställen kan de teckna ett kontrakt som gäller hela Sverige. Sedan samlar vi alla utförda arbeten på en faktura i månaden.
Närhet viktig
Sverigemodellen överförs till Norge. Det är också en av finesserna som fick norska Expert att anlita Assist.- Plus att de har ett välfungerande serviceordersystem som kan kommunicera med våra egna affärssystem, säger Steinar Rorgemoen, divisionsdirektör Expert ASA i Norden, i ett pressmeddelande till Piteå-Tidningen.
På senare tid har en del konkurrenter till Assist dykt upp på marknaden. En av dem valde att ha en stor verkstad för hela landet. Något som inte visade sig fungera.
- Vår filosofi är att servicen måste finnas nära slutkunderna. Vem vill skicka en TV från Norrbotten till Stockholm? undrar Johansson som i framtiden tror att servicen mer och mer kommer att skötas genom att reparatörerna åker ut till kunden.
- Det är ganska bökigt och besvärligt att montera ner och frakta stora plattskärmar om något skulle gå sönder.
Avtalet med Expert leder framförallt till att fler personer sysselsätts i Norge. Men det kan även bli tal om nyanställning av administrativ personal vid huvudkontoret i Piteå.
Bland Assists övriga storkunder finns företag som Siba, Philips, Sony, Samsung, LGE, JVC, Hitachi och Sharp.