- Det är ett oerhört dagsaktuellt ämne och när jag hörde att OK i Piteå firar 70 år på Nolia tyckte jag att det är en viktig sak att ta upp. De ökande bensinpriserna drabbar oss allihopa, inte minst barnfamiljer som är beroende av bil, säger Håkan Marklund som sammanställt en del frågeställningar som debattörena på Nolia ska svara på.
Lönsamma drivmedel
Frågorna handlar om vilka drivmedel som är mest lönsamma för konsumenterna och för industrin, och om Sverige kan bli självförsörjande på exempelvis etanol?Svaren ska levereras av Ulf Perbo, från Bil Sweden, Nils Lekeberg, från Ford Motor Company, Camilla Dowling Slunge, från OK, Margareta Olofsson, från Motormännen, och Tore Persson, vd för Smurfit Kappa i Piteå. Tore Persson är tveksam till etanol som framställs av biobränslen:
- Jag ser etanolen som något övergående. Man är inne på ett blindspår om man tror att det ska bli lönsamt. Ska vi producera det i Sverige blir det alldeles för dyrt, säger Tore Persson, som pekar på att etanol i dag importeras från Brasilien där det sedan får statliga subventioner i Sverige.
Det Tore Persson kommer att prata om på Nolia handlar om att skogsindustrin behöver skogsråvaran.
- Vi använder all skog vi har i dag och kom ihåg att skogsindustrin i Sverige står för de största nettoexportinkomsterna.
En etanolindustri kommer aldrig att tillföra Sverige lika mycket, resonerar Tore Persson, som ser Smurfit Kappas försöks verksamhet med svartlut som mer intressant.
OK tror på etanol
Vid kraftlinerfabriken pågår försök som handlar om att förgasa den svartlut som framställs för att framställa metanol.- När metanolmolekylarna blandas med varandra får vi fram ett bränsle, dimetyleter, som kan användas som alternativ till diesel, säger Tore Persson.
Bo Renberg vid OK i Piteå tror mer på etanolen.
- Vi säljer 15 000-18 000 liter etanol per år och vi ser att det växer. Det är klart på uppgång och börjar vi få kommuner och landsting att börja köra på etanol kommer vi lätt upp i 200 000 liter per år, säger Bo Renberg, som redovisar att det är sämre med motorgasen.
- Vi är en av få OK-stationer i Sverige som har både etanol och motorgas, men när det gäller motorgasen är det på nedåtgående.
Bo Renberg säger att få bilister väljer motorgasen eftersom tappställena är så få.