ARN nobbar missnöjd bilköpare

En konsument i Piteå som försökte reklamera en bil han köpt hos en firma i Luleå, får avslag hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Konsumenten tog på eget initiativ bilen till en annan verkstad samt fortsatte använda den trots att den var trasig. Nu avslår ARN kunden begäran om att få reklamera bilen. (Arkivbild)

Konsumenten tog på eget initiativ bilen till en annan verkstad samt fortsatte använda den trots att den var trasig. Nu avslår ARN kunden begäran om att få reklamera bilen. (Arkivbild)

Foto: Nora Lorek/TT

PITEÅ2018-02-06 11:37

Det var i februari förra året som konsumenten köpte bilen från en firma i Luleå för 70 000 kronor. Firman lämnade endast en månads garanti på bilen, som besiktats dagen innan köpet. Två månader senare började bilen krångla. Kunden tog kontakt med företaget, som initialt gick med på att laga bilen. Men efter felsökning hos en annan verkstad visade det sig att bilen hade mera omfattande reparationsbehov, som totalt skulle kosta över 50 000 kronor att laga. Kunden valde att avstå reparation och fortsatte istället, enligt ARN att använda bilen, som så småningom inte gick att starta över huvud taget. Luleåfirman menar att kunden själv förvärrat problemen när han fortsatt använda bilen trots att den behövde repas samt att firman erbjudit sig att bistå med reparation av det ursprungliga felet. ARN går på firmans linje och avslår kundens begäran om att få reklamera bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om