När hon skulle åka från säljföretaget stannade bilen efter 20 meter för att bensinen var slut. Bilen tankades och när den startades på nytt lyste lampan check engine.
Varningslampan lyste dock hela vägen till Piteå. Det visades sig också att cd-spelaren och antennen inte fungerade och att en av elhissarna var ur funktion.
Säljaren hävdade att cd-spelaren och antennen fungerade när bilen kontrollbesiktades i november 2006. De vidhöll också att check-engine-lampan tändes på grund av att det var slut bensin.
Efter kontakt med en annan verkstad fick kvinnan beskedet att varningslampan lyste på grund av en kortslutning i syresensorn.
Bilcity har motsatt sig att betala och åberopat att motorstörningslampan enligt anmälarens telefonsamtal slocknat på vägen upp till Piteå.
Efter att ha gått igenom samtliga uppgifter gör Allmänna reklamationsnämnden bedömningen att en näringsidkare ansvarar för ursprungliga fel på såld vara enligt konsumentköplagen (det vill säga fel som fanns redan vid leveransen även om de visar sig först senare)
"Eftersom bilen varit utrustad med cd-spelaren och antennen och det inte gjorts något förbehåll för deras funktion vid köpet svarar företaget även för dessa fel. Några invändningar mot yrkat belopp har företaget inte haft".
Nämnden gav kvinnan rätt men några pengar har hon inte fått. Arn följer nu upp beslutet där man vidhåller att kvinnan bör få 8 538 kronor av Bilcity i Stockholm.