Arkivet om båten ska öppnas

"Det är givetvis inte roligt att förknippas med en sjunken bogserbåt i Piteälven med olja kvar i tankarna", säger Jens Rieglert, fabrikschef på SCA Munksund.

"Det är inte roligt att förknippas med en sjunken båt med olja kvar i tankarna", säger Jens Rieglert. (Arkivbild).

"Det är inte roligt att förknippas med en sjunken båt med olja kvar i tankarna", säger Jens Rieglert. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-08-13 18:41

Själv var Jens Rieglert inte född när Munksund 5 gick till botten i Inrefjärden i Piteälven.

Men han har varit verksam i över två decennier vid fabriken i Munksund, i olika roller, och under årens lopp har historier om den sjunkna bogserbåten kommit på tal.

– Nu är det många år sedan ärendet dryftades i korridorerna, innan PT nu senast skrev om vraket, säger han.

Båtfrågan har dock väckt ett engagemang hos SCAs fabriksledning i Munksund.

– Vi har skickat en förfrågan till vårt centralarkiv i Sundsvall om att få ut allt tänkbart dokumenterat material rörande Munksund 5 och dess öde, säger Jens Rieglert.

– Självklart vill vi lyfta frågan, se vad vi kan och bör göra. Det är ju inte roligt att förknippas med en sjunken båt med en massa olja i tankarna nere på botten i Piteälven. Det känns inte bra, säger han.

– Just nu är det semestertider och det kan säkert ta ett tag innan det finns möjlighet att bringa klarhet i ärendet. Men uppdraget är igång, och vi ska göra vad vi kan för att ta reda på alla fakta.

– Vi är också välvilligt inställda till kommunen och välkomnar en diskussion med dem om Munksund 5.

Jens Rieglert konstaterar att det genom åren funnits väldigt många bogserbåtar aktiverade inom timmerflottningen för sågverket och massafabrikens räkning.

Numer är både båtarna och transportsättet pensionerat sedan länge. De flesta båtarna är borta, ett fåtal är fortfarande i drift under nya namn för andra uppdrag.

Och en ligger kvar på Piteälvens botten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!