Arkitektförslag ska forma Piteås framtida stadskärna

För att få inspiration kring framtida stadsplanering inför dragningen av Norrbotniabanan genom Piteå deltar kommunen och Trafikverket i arkitekttävlingen Europan. Fram till den 3 november finns tävlingsbidragen att beskåda i Stadsporten. "Vissa av förslagen är väldigt radikala", säger stadsarkitekten Florian Steiner.

Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket, och stadsarkitekt Florian Steiner tog emot nyfikna Piteåbor på fredagen som ville se tävlingsbidragen.

Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket, och stadsarkitekt Florian Steiner tog emot nyfikna Piteåbor på fredagen som ville se tävlingsbidragen.

Foto: Emil Larsson

Piteå2023-10-20 19:00

Piteå och fyra andra svenska orter, däribland Skellefteå, har kvalificerat sig för att delta i den internationella arkitekttävlingen. På fredagen bjöds Piteåborna in till öppet hus i Stadsporten där tävlingsbidragen var upphängda.

– Med tanke på att tiden har varit ganska knapp är inget av förslagen heltäckande, men alla förslag innehåller delar som vi kan ta med oss då vi lägger järnvägssträckan och kommunen utvecklar staden, säger Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket för Norrbottniabanan.

Florian Steiner, stadsarkitekt på Piteå kommun, fyller i:

– Det är vad som är huvudsyftet med den här tävlingen. Jag skulle säga att man har väldigt olika lösningar, men sedan vad som är realistiskt och kan bli av är en helt annan fråga. Vissa av förslagen är väldigt radikala.

undefined
Förslaget "Timmerfjärden" har flyttat ut järnvägen och resecentrumet är placerad på Lövholmen.

Han syftar då på bidraget som heter "Timmerfjärden". I det här förslaget har järnvägen flyttats bort från befintlig stadskärna ut mot Sörfjärden. Arkitekterna bakom det här förslaget föreslår en placering av ett resecentrum intill Lövholmen med anslutande centrumbebyggelse som placeras på Sörfjärden. Totalt är det sex bidrag som deltar i tävlingen som avgörs i december när en internationell jury utser en vinnare. Därefter kan Piteå kommun och Trafikverket använda inslag från bidragen i sin fortsatta planering av järnvägen och det kringliggande området i centrala Piteå.

– Vinnaren kommer inte kunna leverera ett förslag som direkt omsätts. Utan det här blir ett underlag för den fortsatta diskussionen, säger stadsarkitekt Florian Steiner. 

Hur svårt är det att få till en centrumdragning i Piteå?

– Det är en av de större utmaningarna vi har på Norrbotniabanan mellan Skellefteå och Luleå. Timmerleden är ju en väldigt viktig och tung trafikerad väg som vi ska bygga om och göra planskild. Samtidigt har Smurfit Kappa och Stenvalls trä sina järnvägsspår som vi ska ansluta mot. Dessutom ska vi få till ett läge där man ska kunna åka persontrafik, säger Pär Fleuron på Trafikverket.

Florian Steiner bryter in:

– Det gäller också att vi får till bra livsmiljöer så att stan kan växa. Vi har en väldig komplex planeringssituation just med alla hänsynstaganden skulle jag säga.

undefined
I förslaget "Solander ring" bevaras campingen och marinan utvecklas. Resecentrumet placeras i skärningspunkten Västergatan-Timmerleden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!