Under lördagen drog Järnspisen igång sin glöggförsäljning, och bjöd därför in allmänhet och kunder på glöggprovning. Detta år uppges gå i frukternas och bärens tecken, med fokus på hållbarhet.
– Det är mycket frukt och bär i år. Det är inte så mycket tillsatser, utan det ska vara rena smaker, säger butikschefen Cecilia Lindström.
Hon berättar att butiken har tagit in tio glöggsorter från tre tillverkare.
– Vi har fokuserat på så många lokala smaker och glöggsorter som möjligt i år.
– Vi brukar fokusera på en produkt åt gången, eftersom vi också vill förmedla kunskap om det vi säljer. Nu är det fokus på julsortimentet, vilket känns roligt.
Hållbarhetsfrågan är viktig för butiken, och Cecilia Lindström berättar att man varje år jobbar med olika former av förbättringsarbeten.
– Det handlar mycket om hållbarhet nu. Det gäller hela branschen, och så jobbar vi också. Vi jobbar hela tiden för att vi ska kunna bli bättre.
Som en del av hållbarhetsarbetet jobbar butiken med att minska svinn, och därför gäller det att vara i tid för att köpa sin glögg, då utbudet är begränsat.
– Vi tar inte in mer än vi tror att vi kan sälja. Tar det slut så tar det slut. Vi tar också en hel del förbeställningar. Det är ett sätt att inte överproducera och överkonsumera.
Bland lördagens provsmakare fanns Folke Bergström, 11 år, som fastnade för havtornsglöggen.
– Den var god! Det är lite svårt att beskriva smaken, men jag tror att jag har ätit havtorn tidgare, säger han.