Årets fyra starkaste resetrender

Personligt eller all-inclusive, lågprisflyg eller dyra koncepthotell. Det är motstridiga trender i svenskarnas resande 2008.

Piteå2008-04-01 00:00
Stockholm (TT Spektra)

Svenskar reser allt mer och gillar större personlig frihet i sitt resande. Man vill kunna boka flyg, hotell, hyrbil och sätta ihop sin resa själv via internet - gärna till personliga, oexploaterade resmål som spa-hotell i Tällberg eller småöar i Grekland. Charterbolagen hakar på den individualistiska resetrenden genom att samarbeta med lågprisflyg, hotellåterförsäljare för att kunna skräddarsy rundresor över hela världen.

- Vi har under senare år gått från att vara en charterarrangör till att bli en researrangör. Det är här framtiden ligger, tror vi. De researrangörer som klarar att anpassa sig till resenärernas flexibla behov blir vinnarna, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Bland reseföretagen är fantasin stor, eller vad sägs om surfveckor på "girliecamps", personlig utveckling i Alperna med "ChaMoi", akvarellkurser i fjällen, husbilsrundturer i Kroatien eller trekking i Nepal. Ett axplock av nya resor där hobbyer och kurser är i fokus. Vi vill utveckla våra intressen under semestern och få nya vänner.

All-inclusive slår rekord

I motsatt riktning går trenden med att allt fler, framför allt barnfamiljer, gillar att alla måltider och omkostnader på resorten ingår. Cirka 20 procent av försäljningen i år står all-inclusivehotell för hos Apollo, en ökning med 70 procent från 2007. Man vet exakt vad semestern kommer att kosta och har större ekonomisk kontroll. Många trötta och utarbetade föräldrar uppskattar att barnen tas om hand i olika klubbar, medan de själva latar sig vid poolen eller lugnar ner sig på ett yogapass.

Lågprisflyget en revolution

Ryanair startade trenden och nu finns även Easyjet, Sterling, Fly nordic, Germanwings och flera andra. Billiga flygresor är en demokratisk revolution för vårt resande och en mara för miljön, då det konkurrerat ut tåget på flera sträckor. Spontanresande och sena bokningar ökar. Allt fler har råd att göra långweekendturer i Europa, även till mindre kända orter som Bratislava, Salzburg och Trapani. Flera lågprisflyg ökade sina passagerarantal med 20-30 % under 2007. Utvecklingen ser ut att fortsätta, speciellt om flyget slipper bränsleskatt i år, något som regeringen utreder.

Boendet viktigare

Istället för att spendera pengar på flyget satsar vi allt mer pengar på bra boende under semestern. En tydlig trend, inte minst hos charterbolagen, är att hotellet har blivit viktigare än själva resmålet för allt fler. Familje-, design-, spa- och lyxhotell ökar snabbt. Snart är varannan bokning med de stora charterbolagen till ett "koncepthotell", som exempelvis Ving:s nya hotellkedja Sunprime, som är utformade som eleganta semesteranläggningar för vuxna utan barn.

Solresor understryker specialhotellens ökade betydelse:

- Med vårt nya "Eden Lifestyle" fokuserar vi på hotellanläggningar för resenärer med barn. Med svenska tv-kanaler och barnpassning på kvällarna, ska livet göras lite enklare för föräldrarna, berättar Solresors informationschef Pauline Berndtsson.

andreas.stromberg@ttspektra.se



Andra starka restrender 2008

Nära resmål

Allt fler klimatmedvetna semestrar på nära håll och tar tåget dit. Vi hyr stugor på vackra ställen i Sverige, tar in på ett hotell vid en golfbana och tar tåget till fjällen. I sommar finns till och med charterresor till stranden i Jurmala i Lettland.

Internet

Allt fler söker information och bokar på internet. Lågprisflyg, hotell, hyrbilar, ja nästan allt går att fixa via nätet. Tryckta kataloger håller på att sluta tillverkas. 80-90 procent av charterresenärerna besöker internetsidor före avresan vilket är dubbelt så många som för fem år sedan.

Kryssningar

En av de snabbast växande resformerna. Aldrig har det byggts så mycket kryssningsfartyg som nu. Arrangören Globetrotter ser en försäljningsökning på 40 procent för kryssningar i år. Medelåldern bland resenärerna sjunker och nu åker allt fler familjer på kryssningsfartyg.

Lyx

Vi lever i en högkonjunktur i en av historiens rikaste epoker. Många unnar sig lyx. Det byggs som aldrig förr i svenska fjällen: gourmetkrogar, spa-anläggningar, hi tech stugor med skinnfällar och jacuzzis. Ishotellet i Jukkasjärvi bygger ut för 100 miljoner. Stockholm har precis byggt klart sitt största lyxhotell. Allt fler reser till långväga lyxdestinationer som Mauritius och Maldiverna. (TT Spektra)



Destinationer i tiden

Kanarieöarna och Mallorca

Gran Canaria, som hade ett rykte som fylledestination med sunkiga hotell och "Pepes Bodega"-barer, är åter hett. Många hotellägare satsar nu på att förvandla ön till ett väldesignat alternativ till Thailand, med rum klädda i mörka träslag och frostade glasväggar i badrummen. Bortanför snygghotellen är det dock fortfarande pannbiff och dans till Abba som gäller.

Sydostasien

Främst Thailand fortsätter att vara mycket populärt, men även Vietnam och Kambodja växer. Malaysia har stor potential men landets regering har låg ambition att expandera turismen, vilket dock har god effekt på miljön med många orörda platser till skillnad från grannlandet Thailand.

USA. Dollar, dollar...

Alla vill känna sig rika på semestern, kunna unna sig både fördrink och förrätt. Nu när dollarn är billig är resandet till USA större än någonsin. New York slår turistrekord och de stora charterbolagen satsar på Florida som nyhet.

Egypten

Egypten med nya all-inclusiveanläggningar växer snabbt. Området kring Röda havet har stora förutsättningar att expandera sin turism. Bra klimat, sevärdheter av världsklass, eleganta resorts till lågt pris och med kort resväg från Sverige.

Italien

Detta land fortsätter att fascinera oss svenskar. Nya lågprisflyg till Sardinien, Sicilien, Neapel och Venedig, charter till Abruzzo och Apulien, mängder av weekendsvenskar i Rom och Florens, design, Zlatan, himmelska matresor, agriturism på landet och bröllop på Amalfikusten. Svenskar älskar mer än någonsin la dolce vita i Italien. (TT Spektra)

Bild 01-02: Stranden Angali på lilla charmiga Folegandros, ett personligt och "eget" resmål.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 03: Sheraton Salobre Golf Gran Canaria är ett nytt smakfullt hotell på Gran Canaria.

Foto: Åke E:son Lindman

Bild 04: Snygga hotell efterfrågas alltmer. Här Antigua Cocobay på ön Antigua i Västindien

Foto: Antigua Cocobay

Bild 05: Marsa Alam i Egypten har nya stora och populära all-inclusive resorts.

Foto: Apollos bildarkiv

Bild 06: Många barnfamiljer föredrar all-inclusive med stora buffetmiddagar.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 07: Aktiv semester blir allt vanligare som canyoning i regnskog.

Foto: Apollos bildarkiv

Bild 08: Danskurser är en del av trenden med aktiv semester. Här segadans på Mauritius.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 09: Spa-resor är trendiga. Terme di Pre St Didier i Aostadalen.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 10: Matresor är en del av specialresetrenden.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 11-12: Lyxresor långt bort som här till Mauritius blir alltmer populära.

Foto: Andreas Strömberg



Bild 13: Många unnar sig gärna lite extra som en kokosnötsdrink på semestern.

Foto: Andreas Strömberg

Bild 14: Elite Island resort St James club Antigua, en lyxdestination I Västindien.

Foto: Elite Island resort St James club Antigua



//bilder: 14
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om