Arenaområdet får ny infart

Inom kort tas första spadtaget på den nya infarten till Arenaområdet på Norrstrand. Men genomfartsförbudet förbi fotbollshallen blir kvar. "Vi måste vänta ut Christinaprojektet innan den frågan får sin lösning", säger nämndsordförande Brith Fäldt (V).

I dag en anonym grusväg, efter ombyggnaden officiell infart till Arena-området.

I dag en anonym grusväg, efter ombyggnaden officiell infart till Arena-området.

Foto: Christina Simma

PITEÅ2019-06-06 17:30

Det omstridda förbudet mot genomfartstrafik genom Noliaområdet infördes sedan fotbollshallen kommit på plats våren 2018. Anledningen var att trafikmiljön bedömdes som alltför osäker inte minst för fotgängare. Kritiken lät inte vänta på sig, och långt ifrån alla bilister har respekterat förbudet utan hittat egna genvägar, vilket inte minst sönderkörda gräsmattor på vissa ställen vittnar om.

Att allt fler aktiviteter flyttats ut till området på senare år har aktualiserat frågan om en total översyn av trafikmiljön för att göra den säker för fotgängare och tillgänglig för bilister. Vid samhällsbyggnadsnämndens senaste sammanträde fick etapp ett klartecken.

– Ja, nu bygger vi en ny huvudinfart till området, en förlängning av Norra ringen så det blir en "riktig" fyrvägskorsning, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Brith Fäldt (V).

Den korsande gång- och cykelvägen mot Djupviken görs samtidigt mer trafiksäker med en refug.

– Parallellt med den nya infarten blir det en belyst gång- och cykelväg som förbinder Olof Palmes gata med strandpromenaden, säger Fäldt.

Kostnaden är beräknad till fyra miljoner, och pengarna kommer från kommunstyrelsens investeringsfond.

Beslutet var dock inte enhälligt, centerpartisterna Maria Risberg och Johannes Johansson reserverade sig.

Risberg anser att beslutet att plöja ner miljoner i Arenaområdet är i strid med kommunstyrelsens beslut att medlen ska användas till ökad trafiksäkerhet där många barn vistas, exempelvis vid skolor och förskolor.

– Vår uppfattning är att Arenaområdet, som har mycket aktiviteter för barn och ungdomar och dessutom ligger i anslutning till flera skolor, är helt i linje med hur KS anser att pengarna ska användas, säger Brith Fäldt.

Att genomfartsförbudet blir kvar beror enligt Fäldt på att etapp ett inte får någon egentlig påverkan på trafikmiljön närmast Nolia och sporthallarna.

– Nej, det får det inte, och det kommer att dröja innan allt faller på plats på grund av Christinaprojektet. Innan allt är klart med skolbygget blir avstängningen kvar. Vi vill inte göra förändringar nu som sen visar sig mindre bra och måste göras om, säger Brith Fäldt.

Enligt Fäldt är det i dagsläget oklart vad nästa etapp ska omfatta.

– Det hänger som sagt ihop med Christinaskolan, så vi måste avvakta.

Bygget av den nya infarten och gång- och cykelvägen är planerat att starta efter Piteå Summer Games. Enligt Martin Lindberg, enhetschef för trafik och projekt, finns det ingen tidtabell för bygget, men det kommer att vara klart i god tid före nästa års Noliamässa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!