Socialtjänsten har tidigare haft stora problem att klara av alla utredningar inom den tiden. Det har lett till kritik och krav från Ivo (Inspektionen för vård och omsorg). Men 2018 var ett trendbrott då 89 procent av utredningarna klarades av i tid. (Kan jämföras med 2017 då 38 procent klarades av).
– Vi har en budget för 17 utredare, men i verkligheten är vi cirka 20 årsarbetare. Vi har också minskat omsättningen av personal och fått en bättre balans mellan krav och resurser, säger Roger Burman.
Har behovet av extern hjälp förändrats?
– Ja, efter sommaren 2018 har vi inte behövt köpa in konsulttjänster.
Efter att det uppdagats missförhållanden våren 2018 så fick den dåvarande enhetschefen ett avgångsvederlag för att sluta. PT skrev flera artiklar under 2018 om den saken, men Roger Burman vill inte specifikt kommentera detta.
– Det jag kan säga är att vi har en stabilare situation och arbetar aktivt med den fysiska och psykosociala arbetsmiljön, men det är inte kopplat till den händelsen. Vi har mer resurser och vi får behålla personalen. Vi har bättre introduktion och chefsstöd. Vi försöker också minska de administrativa arbetsuppgifterna och stimulera med löner och karriärmöjligheter. Det här bygger på en arbetsmiljöutredning från 2016/17 och arbetet är inte utvärderat än.
– En utmaning vi har är att utveckla insatssidan för stöd och behandling. De har fått mer jobb och tuffare ärenden, säger Roger Burman, som dock sammantaget anser att arbetsmiljön är okej.