På vissa ställen är farleden in till Bondömarina för grund för segelbåtar. På vissa ställen 2,1 meter vilket utgör ett riskmoment för segelbåtar.
– Vi tycker att farledens djup borde ligga på runt 3 meter, eftersom kanalen är 3,2 meter, säger Ulf Westerberg.
Meningen är att djupet ska bli 2,8 meter efter stenplockningen. På måndagen startade arbetet och stenar ska tas bort på två ställen. En stenås går från land rätt över vattnet och delar av denna dyker upp i farleden.
Stenklacken i norra inseglingsfarleden och även stenar närmare hamn togs inte bort när muddringen av Bondökanalen gjordes.
Stenklacken i norra farleden in till Bondömarinan är en numera känd för båtfararna. Men innan arbetet med att de stenarna börjar tas de precis utanför hamnen. Där finns en grävmaskin och en pråm på plats.
– En filtgardin har lagts ut för att hindra sediment att spridas, säger projektledaren Magnus Eriksson, vid konsultfirman Adjumenta AB i Boden, som tog över när Piteå kommuns projektledare slutade.
Entreprenör är Brändö schakt.
– Arbetet kommer att ta från två veckor upp till fyra. Under måndagen identifierades stenar just utanför hamnen och nu pågår förarbete.
Flera medlemmar i Piteå segelsällskap har känt av stenarna.
– Jo, men om det blivit skador på båtarna ser vi först om ett par veckor när de ska tas upp på land. Det är ingen som fått ta upp båten på grund av skador i all fall, säger Ulf Westerberg.
En som är drabbad är seglaren Ola Isaksson. Han har gått på stenarna tre gånger.
– Nu senast för en dryg vecka sedan small det på ett ställe som jag inte känt till. Då var vattenståndet minus 15 centimeter och om djupet är 2,1 så borde det räckt för mig men det gjorde det inte. Snart vågar jag inte köra ut och jag överväger att flytta båten till Renöhamn.
Han tycker det är trist att det kan vara så i en segelbåtshamn.
– Vi känner alla till den ökända böjen och jag var beredd på att det skulle ta i botten, men vid utfärden från marinan stötte jag emot en inte uppmärkt sten. Jag önskar att hela farleden gås igenom.
Huruvida det blivit några skador på segelbåten får han reda på när den ska upp på land för vinterförvaring.
Alla medlemmar i segelsällskapet känner till stenåsen och kör försiktigt.
– Men som en konsekvens av detta så undviker många farleden och begär istället broöppning när man ska ut från hamnen. Eller så åker man runt, säger Ulf Westerberg.