Anta utmaningen att göra Sverige vänligare

Av en ren slump postade Elin Augustsen sitt inlägg på Facebook i början av veckan, som faktiskt är något så passande som Vänliga veckan.

Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen.

Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen.

Foto: Håkan Flank

PITEÅ2015-02-13 21:15

Två av tre svenskar önskar att människor i omgivningen vore vänligare och mer än hälften att de själva vore vänligare. Det visar en ny undersökning som Läkarmissionen beställt. Den är också initiativtagare till Vänliga veckan som startades 1946. I år pågår Vänliga veckan 9–15 februari. Tanken är att visa vänlighet i trafiken, på arbetet och i hemmet. Årets tema är grannar.

Utmaning

– Vänlighet kan låta banalt, men det finns forskning som visar att vänliga handlingar gör både oss själva och dem vi hjälper lyckligare, och det vill vi bidra till. I dagens stressiga värld är det lätt att glömma bort att vara vänlig, och därför finns Vänliga veckan som en påminnelse, säger Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen.

Läkarmissionen har tagit fram något som kallas för Vänlighetsutmaningen som ska underlätta för den som vill bli vänligare. Antar man den finns det nio vänliga handlingar man kan åta sig att pröva, som att ge en present till någon som förenklar dagen, hjälpa någon med något man tror den behöver hjälp med eller bjuda hem någon till sig.

– All förändring börjar med en enskild handling, så vi hoppas att så många som möjligt provar att göra något vänligt under Vänliga veckan, säger Eva Nordenstam, informationsansvarig på Läkarmissionen.

Svenskarnas inställning till vänlighet

Två av tre, 66 procent, önskar att människor i omgivningen vore vänligare i vardagen.

Mer än hälften, 51 procent, önskar att de själva vore vänligare i vardagen.

Nästan hälften, 47 procent, anser att Vänliga veckan skulle kunna få dem att göra vänliga handlingar.

Stress anses vara främsta orsaken till att man är ovänlig.

Vänner och familjemedlemmar är de som svenskarna i högst utsträckning anser att de är vänliga mot i vardagen.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5–7 december 2014 har sammanlagt 1 008 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år.

Källa: Läkarmissionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om