Ansvaret för nya p-platser utreds

Vilket ansvar har fastighetsägare som bygger nytt för att ordna parkeringsplatser? Det ska Piteå kommun utreda efter kritiken mot parkeringssituationen vid busstationen.

Vill utreda. "När Piteå växer så blir det här ett bekymmer" säger Brith Fäldt (V) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. (Arkivbild)

Vill utreda. "När Piteå växer så blir det här ett bekymmer" säger Brith Fäldt (V) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2016-11-18 21:00

Under samhällsbyggnadsnämndens senaste möte beviljades Lindbäcks Bygg bygglov för 110 lägenheter vid busstationen i Piteå. Själva parkeringssituationen som PT vid fler tillfällen berättat om, blir dock ett separat ärende.

– Vi har gett förvaltningen i uppdrag att komma med ett förslag på hur vi rent principiellt ska se på det här, säger Brith Fäldt (V), ordförande i nämnden som syftar på det så kallade ”parkeringstalet” – hur många parkeringsplatser för cykel och bil som en exploatör egentligen har ansvar för att anlägga vid nyanläggning av bostäder eller verksamheter.

– Förut, då det fanns gott om parkeringar och markplättar, var det här inte några bekymmer. Då var kommunen generös och hävdade inte det här, men nu när Piteå växer så blir det mer bekymmersamt för det är faktiskt fastighetsägarens uppdrag, säger Brith Fäldt som tar Cederkliniken som exempel.

– De har inga gästparkeringar eller kundparkeringar utan hänvisar istället besökarna till de allmänna parkeringarna vid busstationen, sedan blir man ursinnig för att någon annan ska bygga där. Då är det något som är principiellt fel, därför vill vi titta på det, säger Brith Fäldt som inte anser det egentligen är kommunen uppdrag att ordna p-platser.

– Det är inte kommunens sak att fixa det i efterhand, utan det ska planeras och utföras i samband med byggnationen.

I bygglovet för Lindbäcks Byggs satsning på busstationen står det också med beslutet att, om det finns verksamhetsytor och det visar sig att antalet personalparkeringar är för lågt. Då är det fastighetsägaren som ansvarar för att ordna parkeringar i fastighetens närområde.

Klart är också att 4-5 personalparkeringar måste finnas för en verksamhetslokal som planerats. Besökande till verksamheten hänvisas till de 24 allmänna parkeringarna som blir inrymda i fastigheten.

Det så kallade parkeringstalet blir här 0,7 parkeringar per lägenhet. Ett relativt lågt antal, som dock nämnden godtar utifrån att andelen små lägenheter är stor och att fastigheten byggs alldeles i närhet av busstationen.

– Vi fick en bra dragning av handläggarna under mötet, hur bygget kommer att se ut och att det blir lite justeringar, detta framför allt utifrån skyfallsregnet som var nyligen. Man har tagit höjd för dagvattenledningar och sådant så att det inte ska påverka huset negativt, säger Fäldt som hoppas på byggstart i mars-april nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om