107 anställda varslades om uppsägning från Webhelp våren 2017. Charleene Pettersson var då facklig representant för unionen och den sista tiden präglades av många tuffa förhandlingar.
Till stor del har hon trivts på jobbet, vilket tio anställningsår vittnar om.
– Arbetslaget har varit kanon. Jag har haft förmånen att jobba med de bästa, säger Charleene Pettersson.
Då det gäller arbetsgivaren är hon inte lika positiv.
– Avvecklingen av kundtjänsten i Piteå är dåligt skött av arbetsgivaren och informationen har varit i stort sett obefintlig. Nedläggningen av Piteåkontoret kom som en blixt från en klar himmel, likadant var det med satsningen i Norrköping som gjordes under våren och nu den här satsningen i Umeå. Det känns inte kul.
Charleene Pettersson beskriver stämningen på Webhelp de senaste månaderna som tryckt där de anställda inte behandlats juste av arbetsgivaren.
– Anställda som skulle sluta lovades en skyndsam hantering av arbetsgivarintyg. Så blev det inte. Det drog ut på tiden så att vissa inte fick ut sin a-kassa, hamnade i ekonomiskt trångmål och hotades av kronofogden.
Facket fick kalla till blixtförhandling och efter påtryckningar så ordnade arbetsgivaren fram intygen.
Efter avslutat jobb på Webhelp satte sig Charleene Pettersson vid skolbänken, något hon inte är ensam om. Andra gick vidare till helt nya jobb medan vissa fick liknande jobb på bland annat Telia och på Furunäset.