– I dag håller jag enbart på med reparationer och service, säger Tord Söderberg, när han tar paus från arbetet med Thomas Wallsténs vackra Sjöexpress, byggd 1918 på Stjärnvarvet i Stockholm.
Uppdraget är att bottenmåla båten. När PT tittar in i verkstaden förbereder Tord Söderberg insatsen att måla den röda rand som löper nära vattenlinjen.
– I början av 2 000 -talet helrenoverade vi den. Nu är den inne igen. En sådan här båt kräver ständigt underhåll, säger Tord Söderberg.
”Beata”, som båten heter är i god vigör och i helt originalskick.
Båtvarvet vid Håkansöfjärden har gamla anor. Det startade 1892 av August Fjällström.
– Han åkte ut till öarna och byggde båtar till bönder och fiskare, säger ägaren till det som i dag heter Auto Marin.
I mitten av 1940-talet tog sönerna Otto och Alfred Fjällström över. De bodde i det gula hus som finns kvar i området. Det är numera sålt.
Nära huset låg den lilla verkstad August, Otto och Alfred verkade i. Den brann dock upp och då flyttades tillverkningen till den lokal Ottos son Hans Fjällström byggde 1947 och som Tord Söderberg verkar i.
Han berättar att åtskilliga båtar har lämnat varvet. I en separat artikel beskrivs båtprojektet Horisont. En båt Hans Fjällström tog fram tillsammans med en Svante Holm. Det var under 1960-talet och Hans Fjällström arbetade som lärare vid båtbyggarskolan i Nikkala. De tillverkade tre ”hybrider” i plast och trä, samtliga finns kvar.
– Före det gjorde de en båt kallad Tornado, tillverkad av plywood, men efter Horisonten kom plastbåten där Hans började tillverka båtarna Snäckan och Pärlan. Sedan kom Dyningen, både som familjebåt och fiskebåt, säger Tord Söderberg.
Han kom tidigt in i företaget.
– Jag har varit här sedan 1979 och köpte det 1987. Egentligen är jag bilmekaniker, men blev självlärd inom båtbranschen när jag började hos Hans, säger han.
Tord Söderberg erbjuder service, sjösättning på våren, samt upptagning och vinterförvaring med 24 platser.
Vinterhalvåret fylls med mängder av reparationer av plastbåtar och träbåtar.
– Jag har fullt upp och har inbokade projekt under hela hösten. Det är mycket försäkringsjobb, säger Söderberg.
Han är 63 år och funderar på om det är dags att lägga av vid 65. Tanken lever, men han har inte bestämt sig.
– Jag kanske slutar med reparationer och har enbart vinterförvaring. Men allt kan förändras. Jag kanske fortsätter, säger ägaren till Auto Marin.