Tjästemännen på samhällsbyggnadskontoret, fysisk planering, hoppas och tror att det ska kunna ske under nästa år. Att hela Ankarskatavägen då ska vara upprustad med en parallell gång- och cykelväg och att avstängningen då ska kunna tas bort permanent. Men ska det bli av, måste kommunen få bidrag från Trafikverket och länsstyrelsen. Först då är Piteå kommun beredd att satsa sin del.
– Vi har tidigare sökt och fått bidrag för trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder från länstransportplanen som det kallas, och tror att vi har goda förutsättningar att få det den här gången också. I så fall börjar arbetet till våren och ska vara klart i slutet av september 2016, säger projektledaren Joakim Lundberg.
Säker skolväg
Men blir det inget bidrag, ja då skjuts projektet framåt i tiden.
– Då kan vi söka på nytt för 2017 och i så fall ska allt vara klart i slutet av september 2017 istället.
På plats under samrådet, som hölls i Djupvikskyrkan, fanns även trafikingenjören Kjell Norberg och handläggaren Carina Järnmark, som berättade om vad man vill göra med Ankarskatavägen, hur – och varför.
– Den här detaljplaneändringen som behövs för att kunna öppna avstängningen handlar egentligen om en liten vägstump på 20 gånger 25 meter. Den kom till för att trygga barnens skolväg till Djupviksskolan, men den skolan stängdes redan år 2000, så det är inte längre orsak, förklarade Järnmark.
Och Kjell Norberg menade att med vägens upprustning och ombyggnad, då det kommer att finnas gång- och cykelväg längs hela Ankarskatavägen, försvinner behovet av avstängningen.
Starkt trafikerad
Här tog Inga-Märta Larsson, boende på Gärdesgatan sedan 40 tillbaka, till orda. Hon var den som för Hem och skolas räkning skrev till kommunen och krävde åtgärder för att säkra barnens skolväg, något som ledde till avstängningen år 1990.
– Det var väldigt stark trafik då innan stängningen, minns hon. Har ni räknat på vilken trafikmängd det kan bli? Och har ni några alternativ för att avlasta Ankarskatavägen, som ju blir en slags genomfartsled, undrade Larsson.
Något konkret svar på den frågan fick hon kanske inte, men tanken är i vart fall att det ska bli 40 kilometer i timmen och fartgupp för att hålla nere hastigheten då Ankarskatavägen – till slut – öppnas.