Etapp ett sträcker sig från Jacobs väg till Kolmilavägen där gatan ska smalnas av och få en kantstensanpassad gång- och cykelväg. Etappen kommer även förses med tillgänglighetsanpassade busshållsplatser och hastighetsdämpade passager. Vägen uppges vara i dåligt skick och där en gång- och cykelväg anses vara nödvändig.
"God trafikmiljö"
– Vi vill skapa en gata som känns trygg för boende i området och ge skolbarnen en säker skolväg i en god trafikmiljö med liten genomfartstrafik, låg hastighet och säkra korsningar. I dag finns inget sammanhängande gång- och cykelstråk genom de centrala delarna av Djupviken, så Ankarskatavägen kommer på sikt att erbjuda en säker färdväg mellan områdets målpunkter och centrala stan, säger Joakim Lundberg, projektledare Samhällsbyggnad, i ett pressmeddelande.
Otrygg sträcka
Studier som gjorts av skolelevernas färdväg visar att de flesta använder någon del av Ankarskatavägen och korsningen med Abjörnssons väg upplevs som otrygg. Med anledning av det har Samhällsbyggnadsförvaltningen bedömt att Ankarskatavägen är i behöv av en större restaurering.
Etapp ett har medfinansierats med ett så kallat stimulansbidrag från Länstransportplanen vilket också beviljats från Länsstyrelsen och Trafikverket.