Älvsbyhus får kritik av konsumentverket

Konsumentverket riktar kritik mot samtliga 15 småhustillverkare i Sverige, däribland Älvsbyhus, för att de använder sig av oskäliga avtalsvillkor.

PITEÅ2011-01-03 06:00

- Det är oklart om husföretagen är okunniga om lagar och gällande rättsläge eller om de helt enkelt struntar i det. Men lika fullt är det mycket allvarligt. Nu förutsätter jag att hela branschen skärper sig, annars blir vi tvungna att ta till rättsliga åtgärder för att komma tillrätta med problemen, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket och KO.

Varje år byggs det cirka 7 000 småhus i Sverige. För den enskilde konsumenten är det oftast den största investeringen man gör i livet. Konsumentverket menar därför att det är extra viktigt att konsumentens rättigheter tas tillvara när väl avtalet skrivs under. Villkoren ska vara skäliga och det ska råda en balans mellan konsument och husföretag.

Göra förändringar
Samtliga 15 småhustillverkare som Konsumentverket granskat använder sig dock av oskäliga avtalsvillkor. I de flesta fall strider villkoren mot tvingande lagstiftning.

Kent Johansson, vd för Älvsbyhus, säger till Byggnytt.se att företaget nu ska försöka hitta de punkter som berör dem och sedan göra de förändringar man tror att konsumentverket vill se.

Exempelvis har Älvsbyhus krav på skriftlig reklamation, trots rätten att göra det muntligt. Älvsbyhus kräver också att den sista betalningen ska göras fem dagar efter slutbesiktningen. Men kunden har rätt att innehålla betalning tills företaget har åtgärdat bristerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om