Patientnämnden finns till för patienter, närstående och personal. Nämndens uppgift är bland annat att informera, förmedla kontakter och vägleda patienter och anhöriga.
Eva Ek, säger att det nya klagomålssystemet inte lett till fler anmälningar, något man befarade när systemet infördes. Under 2018 inkom 767 anmälningar, vilket är ungefär detsamma som 2017.
– Det tar tid att få det nya arbetssättet att fungera. Det här är inget som gemene man tänker på, utan det är ju först när man vill göra en anmälan som det blir aktuellt, säger hon.
En sammanställning över ärendena för 2018 håller på att tas fram.
– Utan att ha all statistik klar så känns det som att de ärenden vi får in är av allvarligare karaktär än tidigare. Till exempel ser jag att anmälningarna i cancerärenden ökat under året. Från maj till augusti hade vi 8 anmälningar och från september till december fick vi in 17 anmälningar.
När Patientnämnden får in en anmälan kontaktas vården som har fyra veckor på sig att svara. Kommer inget svar skickas en påminnelse.
– Om en patient inte är nöjd med svaret kan man begära in kompletterande yttrande, säger Eva Ek, som tycker att svarsfrekvensen från vården är god.
Anmälningar görs alltså inte längre till Ivo, men kan ändå hamna där om ärendet handlar om allvarlig vårdskada, eller tvångsvård.
Eva Ek tycker det är bra att anmälningar nu sker nära vården men är ändå rädd att det finns en risk för en viss "rättsosäkerhet".
– Ivo har större mandat att säga ifrån om det blivit fel i vården.