"Alltför många kunder drabbas"

Thomas Nordberg på Sparbanken nord jobbar varje vecka med kunder som utsatts för bedrägerier av olika slag. Vanligast är kortbedrägerier.

Thomas Nordberg på Sparbanken nord, sitter varje vecka med kunder som drabbats av bedrägerier. (Arkivbild)

Thomas Nordberg på Sparbanken nord, sitter varje vecka med kunder som drabbats av bedrägerier. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2020-01-23 20:30

– Kortbedrägerier är klart vanligast förekommande, men även investeringsbedrägerier och romansbedrägerier förekommer.

Enligt Thomas Nordberg ligger bedrägerierna på en fortsatt hög nivå. 

– Allt för många drabbas. Inte sällan sitter jag med kunder som säger att de aldrig trodde att de skulle bli lurade men att de blivit det ändå. Bedragarna är oerhört förslagna i sitt tillvägagångssätt. Tidigare var det mest äldre som drabbades men även yngre kan råka illa ut. Till exempel studenter som söker en lägenhet eller ett rum och som blir uppringda och erbjudna bostad och ombedda att bekräfta att det är rätt person som svarat genom att logga in med sitt bank-id, säger han.

Stöldskyddsföreningens tips för att undvika att bli bedragen:
Ha alltid ditt kort spärrat för internet och utlandshandel när du inte använder kortet för dessa ändamål.
Googla runt och se vad andra har skrivit om webbutiken innan du handlar där.
Spara inte dina kortuppgifter på shoppingsidor och appar när du checkar ut. Blir sidorna hackade kan bedragaren få tag på dina kortuppgifter.
Ha ett speciellt shoppingkort som du bara använder när du nätshoppar. Dit för du över den mängd pengar som du behöver för det aktuella köpet.
Skulle du få hem en vara eller tjänst som du inte har beställt ska du direkt kontakta företaget och bestrida fakturan då detta kan vara ett tecken på bedrägeri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!