Sjösättning i huvudstaden sker ofta i slutet av april medan de flesta uppe i norr väntar till dess att almanackan vänt blad till juni.
Allt för sjön-mässan är en årlig höjdare för landets båtentusiaster, en bra bit över två miljoner svenskar är ute i fritidsbåt varje sommar.
2007 var ett stort rekordår för båtbranschen då över 25 000 nya båtar såldes - en ökning med 20 procent.
- Mycket lyckat. Vi lär återkomma nästa år och satsar kanske ännu hårdare då, säger Holmgren.
Hans bolag Försäkringsproduktion AB är störst i Sverige då det gäller antalet försäkrade vattenskotrar.
- Vi är betraktade som den lilla uppstickaren från norr och det känns kul. Många är nyfikna över våra produkter och mässan har gått över förväntan, tycker Holmgren.
Bolaget säljer även bland annat båtförsäkringar till båtklubbsmedlemmar.
- Premierna för övre Norrland är lägre än för övriga Sverige, det är vi ensam om. Och så ska det vara tycker vi.
Varför?
- Vi har kortare säsong, färre stölder, inte samma väderproblem som på många andra ställen i Sverige. Dessutom vinterförvarar vi båtarna på ett tryggare sätt.
Från och med 1 januari 2007 är det förbjudet att sälja nya tvåtaktsmotorer. Därmed minskar utsläppen av såväl bensin som olja.
Yamaha presenterade på mässan världens största utombordare, en fyrtaktare på åtta cylindrar och 350 hästkrafter. Prislappen hamnar på svindlande 300 000 kronor.
Varken bensin eller diesel behöver dock den batteridrivna båten Duffy. Timkostnaden ligger på sju kronor och hastigheten sex knop.
Sunseeker Predator 55 var mässans största och dyraste båt, ungefär tolv miljoner kronor kostar det att bli ägare till den 18 meter långa farkosten.
- Under mina 35 år som säljare har jag bara sålt en enda båt under själva mässan. Däremot etablerar man förstås kontakter som slutar med ett köp så småningom, berättade Kaj Britschi.
Den vanligaste storleken i svenskt båtliv ligger mellan fem och sju meter. Som priserna skenat iväg på båtar på senare år är det dock svårt hitta något nytt och vettigt alternativ för under 200 000 kronor.