– Den här dagen har vi varje år. Syftet är att visa vad vi gör och att vi finns, säger Johan Hedin, skeppare vid Sjöräddningssällskapet i Piteå.
Han tillsammans med tre andra personer fungerar som ledare för de fyra jourlag som turas om att utföra sjöräddningsuppdrag från Piteå i söder till Haparanda i norr.
– Vi är den nordligaste sjöräddningsstationen i Sverige, vi har hand om 18 landmil och 100 sjömil, säger Hedin.
Han berättar att den vanligaste typen av uppdrag är så kallade medlemsuppdrag, där Sjöräddningssällskapet rycker ut och bogserar medlemmar som drabbats av motorhaveri.
– Den servicen ingår när man är medlem. Man behöver inte vara i sjönöd, utan det räcker att man har motorproblem så hjälper vi till med att bogsera hem en igen. Det är därför vi också har medlemmar hela vägen upp till Haparanda, säger Johan Hedin.
Alla medlemmar vid räddningsstationen arbetar helt ideellt, även skepparna. Och de konstaterar att mångfalden bland medlemmarna är stor.
– Vår yngsta medlem är 17 år och våra äldsta aktiva medlemmar är runt pensionsålder. Sedan har vi alla möjliga olika yrkestillhörigheter. Så det är väldigt blandat, säger Ingela Fahlgren, sjöräddare.
Hon har fått tillstånd från sin arbetsgivare att rycka ut på räddningsuppdrag även under arbetstid.
– Då tar jag tjänstledigt, säger Ingela Fahlgren, som jobbar på Arbetsförmedlingen.
Den genomsnittliga utryckningstiden för sjöräddningssällskapet i Piteå är 13 minuter.
– Det gäller att vara snabb när det kommer ett larm, vi ska ju först ta oss ut till Renö hamn. Bara det tar omkring tio minuter med bil, säger Johan Hedin.